Mulholland Dr.

Ik weet niet of ik er goed aan zou doen om het plot van Mulholland Dr. uit te leggen, maar het is op zich wel interessant om te proberen. Aan de andere kant denk ik dat het uitleggen ervan vrijwel onmogelijk is. De grote hoeveelheid aan bizarre plotwendingen en evenzoveel bizarre karakters, maakt dit namelijk zeer moeilijk. De film begint met een redelijk begrijpbaar verhaal over twee vrouwen op zoek naar de identiteit van een van de twee, en een regisseur die zijn eigen hoofdpersoon niet mag kiezen. Ondertussen zien we wel allelei kleine stukjes die ogenschijnlijk geen verband houden met het grote geheel, maar goed. De verandering komt echter na het vinden van een lijk en een hieropvolgende erotische scene tussen de dames. Plotseling blijkt niet iedereen meer te zijn wie hij of zij was. Namen veranderen, relaties veranderen, uiterlijkheden veranderen, etc. Veel mensen zullen op dit moment waarschijnlijk afhaken en ik kan dat begrijpen. Er wordt de kijker namelijk totaal geen houvast geboden en ook geen uitleg gegeven over het gebodene. Sommige mensen zullen deze film daarom ook slecht vinden, zullen zeggen dat iedereen zo een film kan maken. En daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Wat David Lynch ons biedt, grenst wat mij betreft soms tegen het kunstzinnige aan en dat vind ik heel knap. Zijn uitgesproken karakters, zijn bizarre verhalen en vooral zijn prachtige settings doen allemaal erg styllistisch aan (vooral de scene in het theater vind ik schitterend). Zo nu en dan vind ik het dan ook heerlijk om naar een dergelijke film te kijken. Het enige minpuntje vind ik zelf toch ook de onduidelijkheid waarmee je na afloop wordt achtergelaten, maar ja, je kunt niet alles hebben.

8 7 9 8 8

- Fight Club (speelfilm / actie : 9)
- Donnie Darko (speelfilm / drama : 8.5)
- The Shawshank Redemption (speelfilm / drama : 8)
- A Clockwork Orange (speelfilm : 8)
- Easy Rider (speelfilm : 8)

Hoe beoordeelt Boobema categorie speelfilm eigenlijk?
012345678910

Mulholland Dr.
Mulholland Dr.
Mulholland Dr.
Mulholland Dr.
Mulholland Dr.

Mulholland Dr.

David Lynch is een zeer aparte Regisseur. Dat merk je gelijk aan zijn films. In deze film is het net alsof het snelle hollywood tempo tot een kwart omlaaggeschroeft wordt maar dat hij alsnog tien keer zoveel weet te vertellen in dezelfde tijd. Als het verhaal van deze film begint bij A en eindigt bij Z, dan start de film bij G en eindigt de film bij T. Daarnaast is het verhaal totaal onchronologisch en er zijn tal van personages wiens rol binnen het algehele verhaal niet duidelijk is.

Chaotisch, met andere woorden! Maar toch is deze film heel spannend en interessant! Het lijkt alsof alles in de film een voorbestemd lot heeft en je probeert te voorspellen wat dat lot is. Daarin zal je falen, maar alle settings en personages die je tegenkomt zijn zo goed uitgewerkt dat je geboeid blijft. Wat betreft de personages hebben ze stuk voor stuk in feite hele normale levens en zien ze normaal uit. Maar toch zijn ze allemaal absurd! Wat betreft de settings geldt hetzelfde: Alles speelt zich af in Hollywood, maar je hebt het gevoel alsof de hoofdrolspelers totaal vervreemd zijn van de hele stad. Alsof het leven één groot complot is voor ze. Dit is een "hate it or love it" film voor liefhebbers eigenlijk. Dus je wordt positief verrast of je vindt het geen drol aan!

8 8 9 8 8

- Gandhi (speelfilm : 9)
- Shichinin no samurai (The Seven Samurai) (speelfilm : 8)