12 Angry Men

Een 18-jarige jongen wordt beschuldigd van het vermoorden van zijn vader. 12 juryleden moeten nu besluiten of hij schuldig of niet-schuldig is. Het is een stikhete dag en de bewijsstukken lijken in eerste instantie dubbel en dwars te wijzen op de schuld van de jongen. De juryleden willen het liefst schuldig stemmen om zo snel mogelijk naar huis kunnen. Behalve 1 van de 12. Hij heeft twijfels. Zittend en rondlopend in de kleine vergaderkamer, beredeneren ze steeds meer bewijzen dat de jongen onschuldig moet zijn.

Deze film speelt zich zo goed als helemaal af in een kamertje. De film bestaat uit één lange conversatie. In het begin van de film weet je al bijna hoe de film zal aflopen, want de film zou niet spannend zijn als de jongen inderdaad schuldig zou blijken te zijn. En toch is de film heel boeiend! Dit komt door de opbouw van de film, de geinige conversaties en de goed uitgewerkte personages.

5 8 7 8 8

- Gandhi (speelfilm : 9)
- Mulholland Dr. (speelfilm : 8)
- Shichinin no samurai (The Seven Samurai) (speelfilm : 8)
- The Man Who Wasn`t There (speelfilm / drama : 8)
- Amores Perros (speelfilm / drama : 8)

Hoe beoordeelt Boobers categorie speelfilm eigenlijk?
012345678910

12 Angry Men
12 Angry Men
12 Angry Men
12 Angry Men

12 Angry Men

12 Angry Men

Normaliter ben ik niet zo'n fan van rechtbankfilms, daar in dat soort films immer saai- en/of voorspelbaarheid sluipt. Saai is deze film gelukkig niet. De rechtszaak zelf en bijkomende drama's worden namelijk niet behandeld. 12 Angry Men geeft ons enkel het hierop volgende juryberaad mee. Een van de twaalf juryleden (Henry Fonda) neemt zijn werk nogal serieus en twijfelt aan de schuld van de verdachte. Daar het jurybesluit unaniem dient te zijn, dreigt het een lange zit te worden. In een snikhete vergaderkamer laaien de gemoederen af en toe flink op. Dit gebeurt op inhoudelijk vlak, vanuit persoonlijke referentiekaders, maar ook om het simpele feit dat er juryleden zijn die nog plannen voor de avond hebben. De dialogen hierbij zijn boeiend te noemen, terwijl de personages -een doorsnee van de samenleving- realistisch zijn. Voorspelbaar is echter het feit dat de stemming volledig omslaat van 'schuldig' naar 'onschuldig'. Dit neemt daarentegen niet weg dat 12 Angry Men behoorlijk weet te beklijven, mede door de goede acteerprestaties en de intieme cinematografie. Indien je zo nodig een rechtbankfilm wenst te zien, bekijk dan deze klassieker van Sidney Lumet. Kwaliteit gegarandeerd.

6 7 7 8 7

- The Doors (speelfilm : 8)
- The Wolf of Wall Street (speelfilm : 8)