A Clockwork Orange

Bij Boobers kun je hieronder terecht voor een samenvatting van het verhaal van A Clockwork Orange. Het was natuurlijk wel zo netjes geweest als hij Anthony Burgess even had genoemd. Dit is de schrijver van het boek uit 1962 waarvan Stanley Kubrick de verfilming heeft gemaakt. Het cliché gaat dat er niet veel films beter zijn dan de boeken waarop ze gebaseerd zijn. In het geval van A Clockwork Orange gaat dit ook op, maar zegt dit niets over de kwaliteit van de film. Mijns inziens zijn zowel boek als film van een dusdanig hoog niveau, dat ze simpelweg beide enorm goed zijn. Eigenlijk is het enige nadeel waar ik de film van kan betichten dat het tempo zo nu en dan wat laag is. Vergeleken met de hedendaagse filmografie, waarin ik gewend ben geraakt aan epilepsie-opwekkende actiebeelden, valt dit soort zaken natuurlijk extra op.

Anyway, een heel zinnige analyse van A Clockwork Orange, welke de weledelgeleerde heren cinematologen ook tevreden zou stellen, ga ik hier niet maken. Hieruit kunt u opmaken dat een dergelijke exercitie wel degelijk mogelijk is. Immers, de sociale achtergrond waartegen de film is gemaakt in combinatie met het bijzondere camerawerk, geven alle ruimte voor intellectuele uitspattingen. Voor artyfarty prietpraat verwijs ik naar andere sites die het internet bevolken. U mag gewoon gerust van mij aannemen dat A Clockwork Orange een filmbeleving is die je minstens een keer in je leven gezien moet hebben.

9 8 9 7 8

- Fight Club (speelfilm / actie : 9)
- Donnie Darko (speelfilm / drama : 8.5)
- The Shawshank Redemption (speelfilm / drama : 8)
- Mulholland Dr. (speelfilm : 8)
- Easy Rider (speelfilm : 8)

Hoe beoordeelt Boobema categorie speelfilm eigenlijk?
012345678910

A Clockwork Orange
A Clockwork Orange
A Clockwork Orange
A Clockwork Orange
A Clockwork Orange

A Clockwork Orange

Boobema heeft weer een toepasselijke korte beschrijving verzonnen. Die gast houdt juist van klassieke muziek, alleen na zijn treatment walgt ie ervan. Aan het eind houdt hij er weer van! Anyway het is sowieso (enigszins) bijzaak.

Deze film gaat over een leider van een bende jeugdcriminelen. De film speelt zich af in de toekomst waar law and order ver te zoeken is. Hij en zijn bende laat een spoor van vernieling, mishandeling en verkrachting achter zich totdat de overige bendeleden hem bedriegen waardoor hij in de gevangenis belandt. Na 2 jaar hier te hebben vertoefd, krijgt hij de kans om een medische behandeling te ondergaan waardoor hij voor altijd geweld zal afzweren en geen gevangenisstraf meer hoeft uit te zitten. Hij gaat erop in en krijgt inderdaad een walgelijke afkeer van geweld (hij moet er letterlijk zowat van kotsen). Hij krijgt ook een afkeer voor sex (jaja, en klassieke muziek). Hij heeft als het ware een stuk vrije wil ingeleverd. Zijn behandeling is de eerste in zijn soort waardoor de media er veel aandacht aan schenkt. Maar dit merk je niet in de film, want deze film gaat over hem als slachtoffer. Hij gaat van de ene miserabele toestand naar de andere. Iedereen misbruikt hem omdat hij toch geen geweld kan gebruiken. Als hij een poging doet tot zelfmoord, komt zowel hij als de maatschappij tot inkeer.

Deze film is wederom een klassieker van Kubrick. Dit betekent: apart en lang gefilmd! En daar hou ik van. Het lijkt soms op een toneelstuk! De kostuums en settings voelen nep aan (in goede zin). Uit 1971, maar ik zou het net zo goed kunnen inschatten als een film uit deze tijd.

7 8 8 8 8

- Gandhi (speelfilm : 9)
- Mulholland Dr. (speelfilm : 8)