Fight Club

Jack is verzekeringsagent en leidt een bestaan dat moeilijk als boeiend beschreven kan worden. Bovendien lijdt hij ook nog eens aan slapeloosheid. De enige oplossing die hij voor zichzelf heeft is het aflopen van hulpgroepen waar mensen praten over hun fysieke en psychische problemen. Op deze manier kan hij eindelijk weer slapen en ziet hij iets meer zin in het leven. Dit verandert wanneer hij merkt dat ene Marla ook een toerist is bij de hulpgroepen. Door haar aanwezigheid vervalt Jack weer terug in zijn insomnia en daarmee gepaard gaande moeilijk leefbare leven. Tijdens een werkvlucht ontmoet Jack ene Tyler Durden. Deze man is alles wat Jack zou willen zijn, maar niet kan zijn: stoer, knap, intelligent, etc. Als Jack`s appartement opgeblazen wordt zit er niks anders op dan contact op nemen met Tyler. De twee mannen worden al snel vrienden en ontdekken een gezamenlijke hobby waarmee ze uit de sleur van hun leven kunnen ontsnappen. Deze hobby bestaat uit het je vrijwillig in elkaar laten slaan door elkaar. Dit soort gevechten voelt als een soort bevrijding voor de mannen.

Jack trekt bij Tyler in en samen starten ze in de stad een zogenaamde Fight Club. Tijdens deze nachten mag iedereen die wil in de arena gaan staan voor een 1-op-1 gevecht, met als doel een gewelddadige ontlading en een daarmee gepaard gaande bevredigend gevoel. Fight Club groeit al snel uit tot een doorslaand succes, maar de krediet van het geheel gaat naar Tyler en niet naar Jack, iets waar die laatste moeilijk mee kan leven. De situatie verandert nog meer als Marla de neukpartner van Tyler wordt, terwijl Jack haar ook wel ziet zitten. Fight Club is inmiddels zo groot geworden dat Tyler over gegaan is tot de oprichting van Project Mayham. Geschikte kandidaten wonen nu bij Jack en Tyler in huis en richten een soort criminele, terroristische organisatie op. Het doel van Project Mayhem is chaos te veroorzaken in de stad. Het project neemt steeds grotere vormen aan, wat ervoor zorgt dat de controlfreak in Jack het meer gaat overnemen en hij een afkeer tegen de praktijken van Project Mayhem krijgt. Als Tyler opeens verdwenen is blijkt dat Jack een veel grotere rol heeft gespeeld in Fight Club dan je je voor kunt stellen. De clou van de film vertel ik hier derhalve niet, aangezien dat een erg grote spoiler zou zijn.

Fight Club is door middel van een goed en origineel verhaal een geweldige film geworden. De ontknoping is sowieso knap verzonnen, waardoor de film tegen het einde een draai krijgt die moeilijk aan te zien komen is. Het camerawerk van Fight Club is inventief en er wordt veel gespeeld met flauwe foefjes die door het beeld lopen, maar de sfeer alleen maar verhogen. Ook goed zijn de praktische tips die Tyler heel de film door geeft. Zo leer je onder andere het nut van stipjes rechtsboven in beeld tijdens films en welke ingrediënten je nodig hebt om de beste zeep te maken. Het acteerwerk van Fight Club is van zeer hoog niveau en ik zou Brad Pitt en Edward Norton dan ook willen bestempelen als vaandeldragers van de huidige generatie acteurs. Als laatste noem ik nog de message die Fight Club de kijker mee wil geven: Het leven zou niet alleen maar moeten bestaan uit materialistische zaken, omdat iedereen hierdoor verandert in een- en hetzelfde individu. Eigenlijk is er heel erg weinig aan te merken op deze film en wat mij betreft is Fight Club dan ook één van de beste films uit de jaren negentig!

7 9 9 9 9

- Natural Born Killers (actie / speelfilm : 8)
- Donnie Darko (speelfilm / drama : 8.5)