From Dusk Till Dawn

Vlak nadat Seth uit de gevangenis heeft weten te ontsnappen, overvalt hij samen met zijn broer Gecko een bank. Tijdens de overval en achtervolging sneuvelen een aantal Texas Rangers en burgers, maar Seth en Gecko hebben een hoop geld te pakken. Hun doel is zo snel mogelijk naar Mexico te gaan, daar Carlos te ontmoeten, om vervolgens de rest van hun leven te kunnen rentenieren. Door gestoord gedrag van broertje Gecko komen de twee heren echter maar met moeite richting de grens. Daarom besluiten ze de camper van een priester en zijn twee kinderen te kapen en met hun hulp de grens over te komen. Het plan is succesvol en de camper rijdt in Mexico richting de bikerbar Titty Twister. Hier zullen ze met zijn allen, onder het genot van een drankje, moeten wachten op de komst van Carlos. Tijdens een ultrageile dance-act van Santanico Pandemonium verandert opeens de helft van de bezoekers van de bar in vampiers. Er breekt een gigantisch gevecht uit, maar de broers en priester weten stand te houden. Als er ook nog eens honderden extra vampiers de bar invliegen is het feestje compleet. Bewapend met allerlei geïmproviseerde apparaten moeten de vampiers afgeslacht worden.

Door de regie van Robert Rodriguez en het script van Quentin Tarantino is er met From Dusk Till Dawn een uitermate vermakelijke actiefilm neergezet. Het acteerwerk van de heren Clooney en Keitel is perfect voor deze film en de geile danspasjes van Salma Hayek zorgen voor het benodigde erotische element. Mix dit met een flinke dosis humor, horror en veel geweld, bloed en actie, en je krijgt From Dusk Till Dawn. Veel mensen vinden de plotselinge overgang in het midden van de film kut. Die mensen moeten hun bek houden, want er wordt hier op een gave manier overgestapt van thriller naar horror. Als je dan ook nog eens de fantastische soundtrack met nummers van cultband Tito & Tarantula hoort, weet je met een topper te maken te hebben. In respectievelijk 1999 en 2000 zijn er nog twee vervolgfilms gemaakt, Texas Blood Money en The Hangman`s Daughter, die beide beduidend minder zijn dan hun voorganger.

7 7 8 6 7.5

- I Am Legend (actie / horror : 7)
- Blade II (actie / horror : 7)
- Blade (actie / horror : 6.5)
- The Crazies (horror / actie : 7)
- End of Days (horror / actie : 6.5)

012345678910

012345678910

From Dusk Till Dawn
From Dusk Till Dawn
From Dusk Till Dawn
From Dusk Till Dawn
From Dusk Till Dawn

From Dusk Till Dawn

Deze film is moeilijk in een genre te plaatsen. Het voornaamste genre is wat mij betreft de horror. Maar het eerste deel is voornamelijk misdaad/actie, terwijl de humor in de film zeker niet vergeten mag worden. Roadmovie zou er echter ook wel een beetje bij passen. Het is in ieder geval een erg geweldadige film waar kogels en ingewanden je om de oren vliegen.

Zoals ik al noemde, zou ik de film voornamelijk in het genre horror plaatsen. Toch mag niet vergeten worden dat het eerste stuk, wat een beetje doet denken aan Pulp Fiction, ook goed in elkaar zit en erg onderhoudend is. George Clooney speelt goed de coole dude en Quentin Tarantino past eens voor een keertje in zijn rolletje omdat hij een onzeker en ziek personage speelt. Juliette Lewis speelt zoals gewoonlijk het simpel aandoende meisje (beetje vreemd, maar wel lekker). Harvey Keitel zet misschien wel de sterkste rol neer wat acteerprestatie betreft, als ex-priester die alles op goede poten wilt zetten maar uiteindelijk toch ook wel bad-ass wordt.

Van dit soort simpele maar erg vermakelijke films mogen ze wel een stuk meer maken!

7 6 7.5 6.5 7.5

- Desperado (actie : 8)