End of Days

Yahhrrrrm geeft hieronder een aardig uitvoerige samenvatting van het verhaal van End of Days, dus daarvoor verwijs ik je naar zijn recensie. Wel wil ik nog wat aanvullen over de rol die Schwarzenegger speelt. In tegenstelling tot vrijwel alle films die hij eerder maakte, moet hij hier namelijk een persoon met emoties neerzetten. Zijn vrouw en dochtertje zijn ooit vermoord en hierdoor heeft hij emotionele problemen. Deze worden door Satan nog eens versterkt teruggebracht. Daarnaast is hij ook niet de ultieme held. Integendeel, Arnie wordt zelfs door een chick volledig in elkaar gebutst en moet meerdere keren tandjes tuffen in andere situaties. Of dit nieuwe soort rol voor Arnie een topper is weet ik niet. Ik neig er naar meer fun te zien in de ultieme coole motherfucker die hij vaker neerzet.

Gelukkig biedt End of Days buiten een lichte verandering in spel voor Schwarzenegger alle ingrediënten die we mogen verwachten van een actie/horror-film. Ze is doorspekt met knok- en schietpartijen en de explosies vliegen je om de oren (voor zover dat mogelijk is). De special effects zijn voor een actiefilm ook nog eens behoorlijk sterk te noemen. Zeker de scène waarin Arnie Satan confronteert in een kerk is fantastisch. Wanneer Satan uit de grond komt, knallen alle kerkbanken tegen elkaar in een soort ratelend domino-spel. Satan´s rol is sowieso behoorlijk aardig in deze film en doet regelmatig denken aan Al Pacino in The Devil´s Advocate. Dat clichés zo nu en dan niet geschuwd worden hoeft wat mij betreft de pret bij deze film niet te drukken. Er wordt gewoonweg goed vermaak geboden voor wanneer het lomp actiewerk is dat je zoekt.

8 6 7 5 6.5

- The Crazies (horror / actie : 7)
- From Dusk Till Dawn (actie / horror : 7.5)
- I Am Legend (actie / horror : 7)
- Blade II (actie / horror : 7)
- Blade (actie / horror : 6.5)

012345678910

012345678910

End of Days
End of Days
End of Days
End of Days

End of Days

Het tweede millennium nadert haar einde. Satan is naar New York gekomen op zoek naar Christine, die hij nodig heeft om het einde van de wereld te bewerkstelligen en zijn eigen tijdperk in te luiden. Hij heeft zich gemanifesteerd in een Wall Street bankier. Dit is een van de cliënten van Jericho Cane, een cynische detective/dronkelap. Als Cane een kogel vangt voor deze gast en de schutter (een priester uit Vaticaanstad) het ziekenhuis in schiet, wil hij er het zijne van weten. In zijn zoektocht trekt Satan als een hooligan door de Big Apple. Hij laat redelijk wat clues achter voor Cane, maar deze zijn aanvankelijk niet aan hem besteed. Cane heeft een vrij nuchtere kijk op zaken voor een alcoholist. Bovendien heeft hij zijn vertrouwen in God verloren, wat niet zo handig is als je de Duivel wilt verslaan. Na alle X-Files achtige shit die hij ziet gebeuren en een vervelende persoonlijke aanvaring met de Prins der Duisternis heeft hij zijn geloof hernieuwd en is vastberaden Satan terug te sturen naar de hel...

Dit is niet de beste Schwarzenegger film, maar ook niet de slechtste. End of Days klokt iets te lang, maar Arnie doet zijn ding vrij doelmatig en Byrne heeft er zin in als de duivel. De film geeft de tijdgeest van 1999 aardig weer. De millennium-paniek die toen heerste, deed menig simpleton geloven dat de aarde echt zou vergaan.

6 6 6 5 6

- Oneechanbara (horror / actie : 6)
- Ninja III: The Domination (actie / horror : 6.5)