Apocalypse domani

Metaforisch is er van alles mogelijk met Cannibal Apocalypse. Getuige een interview met acteur John Saxon was dit een van zijn voornaamste redenen om deel te nemen aan het project. Mensen vretende Vietnam-veteranen moet vast voor iets staan, of niet dan? Regisseur Antonio Margheriti is praktischer. Zijn opvatting is namelijk dat hier, zoals bijna altijd onder zijn regie, het een simpele avonturenfilm betreft. En volgens hem is een avonturenfilm beter geschikt voor beperkte acteurs dan bijvoorbeeld drama georiënteerde rolprenten. Margheriti liet overigens in het midden of hij hiermee in casu Saxon wenste uit te lichten.

John Saxon doet het oke, wat mij betreft. Erg verlangend ben ik niet aangaande acteurs, maar de bekwame rolspeler weet de kar te trekken met het serieus nemen van de job in kwestie. Combineer hiermee de avontuurlijk aspecten van hetgeen een film van Antonio Margheriti met zich meebrengt en je hebt sowieso al iets dat voldoende vermaak oplevert. De Italiaanse cineast zorgt namelijk, zoals bijna altijd, voor entertainment dat niet verveelt.

Films over Vietnam-veteranen handelen door de mangel genomen over wat er kut is in het leven van getraumatiseerde GI Joe´s. Zo ook hier. Waarom wint er nooit een de loterij; maar nee, klote ervaringen worden meegenomen naar de USA. Dat krijg je wanneer je niet in een lijkzak terugkeert, schijnen de makers van vele dergelijke films te willen impliceren. Enfin, de plot centreert zich rondom een kerel die wordt opgebeld door een voormalige oorlogsmaat die graag in mensen hapt. Want dat heeft 'ie opgelopen in Vietnam. Het leidt allemaal tot een klopjacht in een Amerikaans riool, zoals de Teenage Mutant Ninja Turtles ze graag hebben.

Erg uitgebreid wordt het betreffende kannibalistische activiteiten nooit. Wat dat aangaat kun je beter een Italiaanse film aanschouwen die de materie behandelt in een Zuid Amerikaanse jungle. Hier sluimert het vreemde dieet op de achtergrond, terwijl we actietechnisch geen klagen hebben. Wereldschokkend is de kijkervaring al met al niet, doch Margheriti levert wederom een aardige film af.

6 5 7 6 6

- Ninja III: The Domination (actie / horror : 6.5)
- Blood: The Last Vampire (actie / horror : 6)