Quiz

Toen Dick Maas (de regisseur van o.m. Flodder en De Lift) aan Quiz begon, had hij nog nooit een flop afgeleverd. Zelfs prullen als Moordwijven en Sint deden het goed aan de kassa. Op Maas kon je blijkbaar bouwen. Financieel dan toch. Voor Quiz had hij dan ook nog twee van de beste acteurs van Nederland tot zijn beschikking, Pierre Bokma en Barry Atsma. Succes gegarandeerd, zou je zeggen. Maar Quiz werd zijn eerste flop.

Barry Atsma speelt Leo Vandermolen, de aalgladde presentator van een macabere quiz: een man moet drie vragen beantwoorden terwijl zijn vrouw in een watertank wordt ondergedompeld. Als zij boven water komt voordat de vragen zijn beantwoord, worden het echtpaar zonder poen naar huis gestuurd. Op een dag wordt Vandermolen, terwijl hij in zijn favoriete Italiaanse restaurant zit te wachten op zijn vrouw en dochter, verrast door een louche uitziende figuur (Pierre Bokma). De onbekende zegt dat hij heeft de vrouw en dochter van de quizmaster heeft ontvoerd en ook de watertank heeft gestolen. En nu wil hij het spelletje spelen: Vandermolen krijgt een uur om tien vragen te beantwoorden, en als het fout loopt, verdrinken zijn vrouw en dochter ...

Dat is een leuk uitgangspunt voor een thriller en de eerste helft van de film voldoet prima. Atsma en Bokma zetten hun rollen bekwaam neer (vooral een heerlijk schmierende Bokma maakt er een show van) en je vraagt je als kijker (net als het slachtoffer) af wat er precies aan de hand is: Is het een grap? Zit de echtgenote van de quizmaster in het complot? Of is het bittere ernst? Dick Maas is echter nooit een subtiel regisseur geweest, eerder een lefgozer, en ook Quiz ontaardt gaandeweg in een wild vertoon van plotwendingen. Bokma en Atsma blijven gemakkelijk overeind in de chaos, maar er zijn te veel overbodige bijrolletjes (een stel stupide agenten, een gebroken Italiaans brabbelende gerant, etc.) en de ontknoping stelt teleur.

Toch is Quiz niet echt slecht. Maas houdt de vaart er goed in en de film is zo kort (minus de aftiteling slechts 76 minuten) dat het allemaal redelijk vermakelijk blijft. Groots is het zeker niet, maar voor wie geen al te hoge eisen stelt, biedt Quiz toch vijf kwartier aardig vermaak.

6 7 5 5 6

- La Femme Infidèle (The Unfaithful Wife) (thriller / drama : 8)
- Que la bête meure (thriller / drama : 8)