Que la bête meure

Que la bête meure is het middendeel van de zogenaamde Bourgois-trilogie van de Franse regisseur Claude Chabrol (de andere delen zijn La femme Infidèle en Le Boucher). De films vertellen afzonderlijke verhalen en kunnen derhalve apart worden bekeken.

Op vakantie in Bretagne wordt de negenjarige zoon van Charles Thénier doodgereden door een wegpiraat die vervolgens vluchtmisdrijf pleegt. Charles is een weduwnaar en zijn zoontje was alles wat hem aan dit leven bond. Gek van verdriet, zweert Charles dat hij de persoon die zijn leven heeft vernietigd zal vinden ... en doden, het liefst zo langzaam mogelijk. Het beest moet sterven.

Que la bête meure

Het onderzoek van de politie blijft zonder resultaat en ook zijn eigen speurtocht levert niets op, maar dan ontdekt Charles bij toeval dat één van de personen in de auto een lokale beroemdheid was, een actrice genaamd Hélène Lanson. Hij ontdekt ook dat de auto niet door haar werd bestuurd, maar door haar zwager Paul. Hélène kampte na het ongeval met een zenuwinzinking die haar carrière heeft geknakt: ook zij was een slachtoffer van het beest. Charles dringt zich aan haar op en wint het vertrouwen (en uiteindelijk ook het hart) van de kwetsbare Hélène. Maar haar liefde geeft plotseling weer zin aan zijn leven: als hij zijn plan om wraak te nemen wil voltrekken, zal hij opnieuw alles wat hij heeft verliezen ...

Het uitgangspunt van Que la bête meure klinkt als de opmaat voor een rechtlijnige wraakthriller, maar in de handen van Claude Chabrol groeit het gegeven uit tot een beklemmende studie over eenzaamheid en onderdrukte emoties. In plaats van de traditionele plotwendigen van het thrillergenre, werkt Chabrol met kleine verschuivingen in het perspectief, waardoor we telkens op een iets andere manier tegen de meeste gebeurtenissen - en personages - gaan aankijken. De titel van de film is een verwijzing naar een passage uit het Bijbelboek Prediker (3:19):

"Want voor het lot van de zonen van de mens en het lot van de dieren geldt: eenzelfde lot treft hen, zoals de een sterft, zo sterft ook de ander."

Que la bête meure is vrij ingetogen, met spaarzame dialogen die Kafkaïaans aandoen: de personages spreken langs elkaar heen, verbergen hun ware gevoelens en gedachten. De muziek van Pierre Jansen, Chabrol's vaste componist, is minder experimenteel dan gewoonlijk, maar de onderhuidse spanning wordt benadrukt door de fotografie van het ruige Bretonse landschap en het gebruik van jump cuts en cross-cutting bij de montage. Veel overgangen zijn plots, alsof de regisseur ons van de ene gemoedstoestand naar de andere wil slingeren. In de openingsminuten worden verstilde beelden van het nietsvermoedende kind afgewisseld met de auto die - grommend als een monster - het dorpscentrum nadert.

7 7.5 9 9 8

- La Femme Infidèle (The Unfaithful Wife) (thriller / drama : 8)
- Mannen på Balkongen (The Man on the Balcony) (thriller / drama : 7.5)