Mannen på Balkongen (The Man on the Balcony)

Dit is een verfilming van de gelijknamige roman van Maj Sjöwahl en Per Wahlöö uit de befaamde reeks rond Hoofdinspecteur Martin Beck van de recherche van Stockholm. Van de tien romans werden er in de vroege jaren negentig zes verfilmd met de acteur Gösta Ekman in de hoofdrol. Mannen på Balkonen geldt als de beste uit de reeks en werd door fans van het schrijversduo verkozen tot de beste  adaptatie ooit. In de meeste landen werden de films op TV vertoond maar in Zweden zelf werden ze (met veel succes) in de bioscoop uitgebracht.

Stockholm wordt opgeschrikt door een gruwelijke moord op een elfjarig meisje. Ze is op brute wijze verkracht en vervolgens gewurgd. Een paar dagen later volgt het tweede slachtoffer. Martin Beck en zijn naaste medewerker Lennart Kollberg raken in paniek: de bevolking is in rep en roer en de politie zit met de handen in het haar. Becks tweede assistent Gunvald Larsson is tezelfdertijd bezig met de opsporing van een tasjesdief die een oude vrouw heeft mishandeld. Uiteindelijk blijkt deze zaak een aanknopingspunt te bieden: de dief sloeg toe in de omgeving waar het eerste kind werd gevonden en misschien heeft hij de moordenaar gezien ...

Dankzij hun sociale kritiek en aandacht voor de wijze waarop de politie functioneerde, waren de romans van Sjöwahl en Wahlöö in de jaren zestig iets geheel nieuws. Martin Beck en zijn medewerkers waren geen briljante geesten à la Sherlock Holmes, maar hardwerkende politiemensen met hun eigen tekortkomingen. Kollberg is een maatschappelijk betrokken figuur die lijdt onder de ellende die hij in zijn werk moet aanschouwen, Larsson is een ongelikte beer die zich nergens iets van aantrekt en desnoods grof geweld gebruikt, de grote politiebaas Malm is een opgeblazen kikker die steeds de verkeerde beslissingen neemt. Martin Beck, hoewel vaak aarzelend in zijn optreden, is het voornaamste rustpunt, een door ervaring wijs geworden man.

De zware kritiek op de consumptiemaatschappij, kenmerkend voor het werk van Sjöwahl & Wahlöö, is hier wat afgezwakt, maar het beeld dat we krijgen van de Zweedse samenleving blijft somber. Het acteerwerk is van uitzonderlijk hoog niveau. Naast Ekman als Beck valt vooral de toen nog vrij onbekende Ralf Lassgård op als Gunvald Larsson. De reeks uit de jaren '90 (en zeker deze aflevering) is verre superieur aan de meer recente reeks met Peter Haber als Beck.

6.5 8.5 8 7 7.5

- La Femme Infidèle (The Unfaithful Wife) (thriller / drama : 8)
- Que la bête meure (thriller / drama : 8)