Klute

In de jaren zestig en zeventig was Jane Fonda vooral bekend als politiek activiste, in de jaren tachtig groeide ze uit tot een fitness goeroe. Je zou haast vergeten dat ze een voortreffelijke actrice was die in diezelfde periode een aantal goede films maakte; één daarvan is de thriller Klute. De rol van de prostituée Bree leverde haar zelfs een Oscar op.

Klute is de naam van een politieman die wordt ingehuurd om een onderzoek in te stellen naar de verdwijning van zijn jeugdvriend Tom Gruneman. De recherche heeft de zaak opgegeven en hoewel Klute helemaal geen ervaring heeft met dit soort detectivewerk, neemt hij uit respect voor de familie de zaak toch aan. De enige clue waarover hij beschikt, is een obscene brief die Tom zou hebben gestuurd naar het hoertje Bree, maar zij herkent Tom niet van een foto. Daarna weet Klute niet hoe het verder moet, maar plots belt Bree bij hem aan met de mededeling dat ze wordt gestalkt door een geheimzinnige figuur die haar ook lastig valt met dubbelzinnige telefoontjes ...

De film werd goed ontvangen, maar er was ook commentaar op de beslissing om de scènes waarin Fonda wordt bespied, te filmen vanuit het standpunt van de stalker. In Italiaanse thrillers (Gialli) zou dit een populair stilistisch kenmerk worden, maar Amerikaanse critici vonden het anno 1971 maar een rare zaak. Als thriller werkt Klute overigens maar matig: we krijgen veel te snel enkele cruciale aanwijzingen voorgeschoteld die duidelijk maken hoe de vork aan de steel zit; de ontknoping (die daardoor helemaal geen verrassing meer inhoudt) is bovendien zwak uitgewerkt.

En toch blijft de film boeiend. Klute is dan ook geen ‘echte’ thriller, maar veeleer een film over onderdrukte verlangens en angsten, over het schaduwbestaan van brave burgers, dat deel van hun leven dat zij liever voor de buitenwereld verborgen houden. De sfeertekening is prachtig en beide hoofdrolspelers zijn  erg goed: Fonda kreeg een Oscar, maar Donald Sutherland is in alle opzichten aan haar gewaagd; dit is wellicht de mooiste rol uit zijn carrière.

7 8 8 6 7.5

- La Femme Infidèle (The Unfaithful Wife) (thriller / drama : 8)
- Que la bête meure (thriller / drama : 8)