Schemer

Het scenario van Schemer is gebaseerd op de moord op de Nijmeegse scholiere Maja Bradaric in 2003. Twee vrienden werden uiteindelijk als hoofddaders aangewezen, een derde werd voor medeplichtigheid veroordeeld. Omdat Mara Bradaric van Bosnische afkomst was, en de twee belangrijkste daders moslims waren, werd afvankelijk gedacht dat er eerwraak in het spel was, maar dat bleek niet het geval. In deze filmversie is geen sprake van een allochtone achtergrond van de betrokkenen. Het motief voor de moord blijft – zoals bij de moord op Bradaric – enigszins duister.

Jessie is een aantrekkelijke tiener die zich aansluit bij een bestaand groepje van vijf vrienden. Ilse (haar beste vriendin) vrijt met Caesar, Fraukje vrijt met Rico. Mick is een beetje een buitenbeentje, maar hij heeft een rijbewijs en mag in het weekend de auto van vader lenen. Omdat hij geen vriendin heeft, denkt hij een kansje bij Jessie te maken, maar ze wijst hem bot af. Ook Caesar, de vriend van Ilse flirt een beetje met Jessie, maar zij heeft haar zinnen gezet op  de introverte Rico, die in de war raakt van haar belangstelling. Jessie begint zich steeds meer als een intrigante te gedragen, en bovendien ergeren de anderen zich aan de wijze waarop ze Nina behandelt: als een sloofje. Uiteindelijk vatten Caesar en Mick het plan op om Jessie uit de weg te ruimen …

Schemer lijkt qua opbouw op Elephant (2003) van Gus van Sant, over het drama op Columbine High School: het scenario springt heen en weer in de tijd, en we krijgen het verhaal steeds vanuit een ander perspectief voorgeschoteld. Daardoor wordt pas gaandeweg duidelijk wat er in sommige situaties precies aan de hand was. Deze aanpak vergt de nodige aandacht van de kijker, maar werkt erg goed. Ook de vertolkingen zijn sterk. Van de jonge cast maken Matthijs Vande Sande Bakhuyzen (als de voornaamste dader) en vooral Gaite Jansen (als het slachtoffer) de beste indruk. Ook Roos Netjes, als de wat sullige Ilse, acteert sterk. De meest bekende acteur in de cast, Robert De Hoog (die inmiddels een rolletje in de nieuwe Spielberg te pakken heeft), komt er wat bekaaid af als het buitenbeentje Mick; hij zet de jongen aardig neer, maar zijn rol is minder goed uitgewerkt.

Schemer

V.l.n.r. : Ilse, Caesar, Mick, Jessie, Frauk, Rico

Na het zien van Schemer (en het lezen over de moord op Bradaric) blijven er volop vragen over. Waarom pleegden deze jongeren de moord, en hoe konden ze denken dat ze ermee zouden wegkomen? Moderne neurowetenschappers  zoals Oliver Sachs en Dick Swaab zullen zeggen dat de neocortex van deze jongeren nog niet volgroeid was, dat wil zeggen: het gedeelte van de hersenen waar het vermogen is gelokaliseerd, om de gevolgen van daden te overzien. Dit is waarschijnlijk juist: pas nadat ze met de gevolgen werden geconfronteerd, begrepen ze wat ze hadden aangericht. Blijft natuurlijk wel de vraag waarom deze jongeren een moord pleegden, en zoveel anderen het bij kattekwaad houden.

Schemer won diverse prijzen, waaronder die van de Nederlandse filmkritiek, en werd ook genomineerd voor Het Gouden Kalf, de prijs voor de beste Nederlandse speelfilm. Ik kan de lof enkel onderschrijven. De film is goed geacteerd, sfeervol en spannend.

7.5 7.5 8 6.5 7.5

- La Femme Infidèle (The Unfaithful Wife) (thriller / drama : 8)
- Que la bête meure (thriller / drama : 8)