Poseidon

Films waarbij een groep mensen moet zien te overleven staan en vallen bij de mate van spanning die ze de kijker brengen. Zullen ze het er veilig en wel van afbrengen? Heel soms wordt dit goed gedaan, zit je op het puntje van je stoel en leef je helemaal mee met de karakters in een film. In Poseidon gebeurt dit allemaal absoluut niet. De film begint met een introductie van alle personen die zich een weg omhoog moeten banen door de boot. Al meteen is duidelijk dat ze het gaan redden, waardoor alle spanning wegvalt. Een aantal karakters vindt wel de dood, maar ook dat kon je aan zien komen. De 'aardige' en heldhaftige personen redden het allemaal. De ouwe lul is ook heldhaftig, maar die offert zich op voor de groep. De dronkenlap die meteen ruzie zoekt legt ook het loodje, evenals een werknemer van de boot die slechts twee minuten in beeld is. De jankende moeder en haar kind overleven met veel moeite evenals de stoere jongen. Maar ja, dit wist je dus al vanaf minuut één. Spanning is dus op alle mogelijke manieren weinig te vinden en daardoor is Poseidon een behoorlijk matige film.

Met Boobers ben ik het echter niet helemaal eens. Wat de special effects betreft is juist die eerste scène van de boot enorm slecht. De boot lijkt van plastic en vaart tegen een computer-gegenereerde achtergrond, wat er echt supernep uitziet. De rest van de film worden de effecten mijns inziens juist een stuk beter, hoewel de nepheid er zo nu en dan nog steeds vanaf druipt. Het acteerwerk vind ik ook niet ronduit belabberd. Tuurlijk, fantastische prestaties worden er niet geleverd, maar het is allemaal voldoende voor een film als deze. Heb ook niet te veel verwachtingen qua acteren wanneer de helft bestaat uit gilwerk. Dat hij de film met een 3 beoordeeld snap ik daarentegen weer wel helemaal. Poseidon is gewoonweg best wel slecht. Echter, deze film moet je puur op vermaak beoordelen en dat wordt zo nu en dan best geboden, ondanks de weinig originele inslag. Aanraden doe ik deze film niet, maar als je zin hebt in iets simpels dan voldoet deze film best wel. Mijn eindcijfer wordt geen voldoende, maar valt wel wat hoger uit dan dat van Boobers. Poseidon is overigens een remake van The Poseidon Adventure uit 1972. Liefhebbers van The Black Eyed Peas kunnen daarnaast nog genieten van een paar minuten zangwerk van zangeres Fergie.

6 5 5 2 5

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)
- Turbo Kid (actie / humor : 8.5)
- X2 (X-Men 2) (actie / fantasy : 8)
- Natural Born Killers (actie / speelfilm : 8)

012345678910

Poseidon
Poseidon
Poseidon
Poseidon
Poseidon

Poseidon

Poseidon introduceert zichzelf door middel van een lange shot waarin gevlogen wordt rondom het enorme schip waarmee wij de rest van de film opgescheept zullen zitten. Deze computeranimatie is alleraardigst gedaan! Het schip ziet er best wel overtuigend uit. Vanaf dan gaat het echter flink bergafwaarts met de effecten. Evenals met alle andere aspecten van de film.

In het volgende (gelukkig vrij korte) deel, maken wij kennis met een aantal onboeiende karakters. Hierna kantelt Titanic door een enorme golf en moet het groepje zich een weg banen omhoog naar de onderkant van het schip. De actie valt hierbij vies tegen. Een aantal cliché-situaties slokken veel tijd op, zoals het oversteken van een liftschacht waarbij de lift op het punt staat naar beneden te denderen. Ze hadden wel wat orginelere scenes kunnen bedenken, vind ik. Alleen aan het eind komt wat 'orginelers' om de hoek kijken, als ze bijvoorbeeld de motorschroef uitschakelen. Uiteraard moeten ze ook wat vastzittende rasters tegenkomen terwijl het water stijgt tot boven de bilnaad. Het voelde voor mij alsof ik het al 1000 keer had gezien. Kwalitatief gezien, is deze productie echter een stuk minder dan eerder gezien werk. Effecten en acteerwerk zijn ronduit belabberd. Dus doe jezelf een plezier en laat deze film lekker liggen!

3 3 4 2 3

- Desperado (actie : 8)
- Top 5 James Bond Films (actie / misdaad : 8)