The Avengers

Om te beginnen een beetje achtergrond bij deze film. De Avengers zijn een team van superhelden uit de stal van Marvel Comics, die in wisselende samenstelling in de comics zijn verschenen. De afgelopen jaren is er al geanticipeerd op het verschijnen van een film gebaseerd op de heldengroep, door het periodiek uitbrengen van actiefilms rondom deze superhelden. Zo hebben we al kennis kunnen maken met Iron ManThor en Captain AmericaThe Hulk heeft in 2008 ook een reboot gekregen, maar die is in een andere vorm in The Avengers terug te zien. Naast dit groepje draven ook nog Black Widow en Hawkeye op, allemaal onder aanvoering van Nick Fury.

Het verhaal dan. De Avengers zijn al een tijdje niet meer bij elkaar geweest. De aarde wordt echter bedreigd door de Noordse god Loki (bekend uit het al genoemde Thor), die met behulp van een leger halfgoden en -mutanten uit is op werelddominantie. Deze gozer blijkt zo sterk te zijn, dat hij sommige Avengers laat overlopen. Als de wanhoop nabij is, moet alles op alles worden gezet om gezamenlijk de aarde te redden.

Weinig origineel hoor ik je onmiddellijk zeggen. En ik zal dat vervolgens direct beamen. Het kan me echter geen zak schelen. Niet vaak zit ik bij een actiefilm zoveel te genieten als bij deze heerlijke prent. Er is namelijk weinig op The Avengers aan te merken. De actie is frequent en moddervet met fantastische special effects. Humor is voldoende gedoseerd aanwezig, wat in een soort film als deze zeer gewenst is. Robert Downey Jr. speelt daarin overigens een belangrijke rol, zoals hij ook al in de Iron Man films liet zien. De toevoeging van een rijtje nieuwe topacteurs (w.o. Scarlett Johansson en Samuel L. Jackson) is natuurlijk altijd lekker, maar zelfs zonder hen is acteerwerk prima in orde.

Als er dan toch een puntje van kritiek moet worden gegeven, dan zijn dat de tegenstanders van onze helden. Loki is overigens supercool, een bikkelharde gast met de nodige trucjes in zijn mouwen. De halfgoden daarentegen zijn redelijke generieke 'buitenaardse' wezens die de laatste jaren wel vaker zijn verschenen in matige scifi-films. Betere tegenstand had wellicht een nog hogere beoordeling opgeleverd. Doet echter niets af aan het feit dat ik dit de beste superheldenfilm tot op heden vind. Kom maar op met die nieuwste film, X-Men, en see if you can do better!

8 8 9 6 8.5

- X2 (X-Men 2) (actie / fantasy : 8)
- Sucker Punch (actie / fantasy : 7.5)