Thor

In het godenrijk van de Vikingen staat Thor op het moment gekroond te worden. Dan wordt er een aanval op hen uitgevoerd door de ijsreuzen uit Jotunheim. Thor neemt zware wraak op deze aanval, maar vader Thor heeft genoeg van het roekeloze gedrag van zijn zoon. Hij besluit daarom Thor zijn krachten af te nemen en hem te verbannen naar de aarde. Zijn tweede zoon Loki kan ondertussen de kroon overnemen.

Op aarde is Thor in eerste instantie verward; hij is immers een middeleeuwer in een moderne wereld. Hij ontmoet wetenschapper Jane Foster, die toevallig onderzoek doet naar paranormale fenomenen. Thor's hamer kan zeker in deze categorie worden geschaald, aangezien zelfs de FBI interesse heeft in het mysterieuze object. Samen met hulp van een aantal van zijn Vikingvrienden en Jane en consorten neemt Thor het op tegen de FBI, tegen de ijsreuzen en tegen Loki.

Thor

Thor is een superheld afkomstig uit de stal van Marvel. Grootste reden om zijn film te lanceren is het feit dat hij een rol gaat spelen in de in 2012 te verschijnen film The Avengers. In deze prent zullen naast Thor ook de helden Hulk, Iron Man en Captain America komen opdraven. Van de eerste twee zijn al een aantal films verschenen en ook de Amerikaanse kapitein heeft in 2011 een hernieuwd bezoek aan het witte doek gebracht.

Afijn, leuk dat ook Thor zijn eigen prent krijgt, maar is het iets? Mwoaah, is mijn korte antwoord. Thor is zeker geen slechte film, laten we dat voorop stellen, maar hij heeft nogal wat tekortkomingen. Om te beginnen zijn er weinig invalshoeken die niet eerder zijn gedaan in andere superhelden- of actiefilms. Integendeel, het is allemaal zo voorspelbaar als de pest. Gelukkig zijn verhaal en actie vermakelijk genoeg om hier niet heel zwaar over te vallen.

Het verhaal heeft echter een groot manco: de helft speelt zich af op aarde, de andere helft in de Vikingenhemel. Deze beide scenarios komen nergens tezamen, waardoor er bijna letterlijk twee films langs elkaar heen worden afgespeeld. Dat is jammer en doet de algehele beoordeling wat mij betreft geen goed. Ook storend zijn de speciale effecten in de hemelwereld die er vreselijk nep uitzien, bijna zo erg dat je het idee gevoel krijgt dat het doelbewust is gedaan. Concluderend: Thor is niet de beste heldenfilm die je ooit zult gaan zien, maar is de wandel naar de videotheek best waard als je lekkere actie zoekt.

4 5 6 4 5.5

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- X2 (X-Men 2) (actie / fantasy : 8)