El día de la bestia

Als aanvulling op Yahhrrrrm: De priester heeft samen met de metalhead het plan opgevat om Satan op te roepen, waarna zij bij hem in gratie hopen te vallen. Hiervoor hebben ze een presentator van populistische occulte programma`s gegijzeld. Hij moet ze helpen de juiste voorbereidingen te treffen om Satan te kunnen ontvangen. Niet wetende dat Satan daadwerkelijk komt helpt de presentator mee, maar uiteindelijk gaat hij mee in het gebeuren als hij de kracht van de incantatie van de priester ziet. Satan is aangekomen in Madrid en het drietal besluit hem op te zoeken. Helaas is de duivel minder ontvangend dan ze gehoopt hadden.

Doordat er op een vrij absurdistische wijze met dit thema wordt omgegaan kan er behoorlijk wat afgelachen worden bij deze film. Helaas is de beste grap van de film ook degene die ze wel 100 keer weten te gebruiken; namelijk het, al dan niet onverwacht, slaan van mensen met de vuist of een wapen. De manier waarop dit gebeurt is wel geinig, maar niet om dit zo vaak te zien. Grootste probleem van El Día de la bestia is dat er lange stukken inzitten waarin helemaal niks gebeurt. Dit komt zeker tegen het einde van de film vaak voor. Hier heb ik me dan ook regelmatig zitten vervelen. Vermakelijke film, maar meer niet.

6 6 7 6 5

- Zombieland (humor / horror : 7)
- Tucker and Dale vs Evil (humor / horror : 7)
- Gremlins (humor / horror : 7)
- Gremlins 2: The New Batch (humor / horror : 6.5)
- Acción Mutante (humor / horror : 6.5)

012345678910

012345678910

El día de la bestia
El día de la bestia
El día de la bestia
El día de la bestia
El día de la bestia

El día de la bestia

Zeer komische film, met name door de personages, de clichés die belachelijk gemaakt worden en natuurlijk de zwarte humor. Een van de grappigste momenten vind ik het moment dat José Maria helemaal onder de LSD zit en daardoor de pastoor en de illusionist in levensgevaar brengt door aan ze te gaan hangen op een kerktoren. Ik vind wel (net als Boobema) dat de film aan het einde wat langdradig wordt (met name na de poging Satan op te roepen) en het einde is een beetje een anti-climax. Perdita Durango vind ik echter een betere film van Alex de la Igeslia met behoorlijk wat beter doordachte en subtielere humor.

7 7 8 6 7

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobiëlle:
- The Life Aquatic with Steve Zissou (humor : 8)
- Delicatessen (humor / fantasy : 8)
- Siu lam juk kau (Shaolin Soccer) (humor / martial arts : 7.5)
- Nothing (humor : 7)

Hoe beoordeelt Boobiëlle categorie humor eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Boobiëlle categorie horror eigenlijk?
012345678910

El día de la bestia

Een geflipte priester heeft een satanisch cryptogram opgelost dat de datum van de geboorte van de Antichrist onthult. Om het hoe en waar te ontdekken dient deze wereldvreemde gast in contact te komen met Satan. Hij doet dit door onder meer veelvuldig te zondigen en LSD te gebruiken. Tevens heeft hij de hulp van een sensatiejournalist en een death metal head (Santiago Segura) ingeschakeld om het Satansgebroed te lijf te gaan...

De humor in deze film van de getalenteerde Spaanse regisseur Alex de la Iglesia (o.a. 800 Balas en Acción Mutante) is zwart en absurdistisch. Tevens zijn er veel geslaagde fysieke grappen. De personages hebben allen hun defecten, wat wel zo prettig is om naar te kijken. Cool is een treffende typering voor deze verfrissende film die de grote prijs van de fantastische film in Brussel won.

7 7 8 6 7.5

- The Little Shop of Horrors (humor / horror : 7)
- Acción Mutante (humor / horror : 7)