Siu lam juk kau (Shaolin Soccer)

Evenals Boobiëlle vind ik het ook erg moeilijk om uit te leggen waarin het precies ligt dat Shaolin Soccer zo'n enorm vermakelijke film is. De humor is over het algemeen zeer flauw, maar nergens wordt het banaal. Lichtelijk absurd is dan wel weer een term die meer van toepassing is. Erg vermakelijk bijvoorbeeld is de eerste voetbaltraining, waarbij Sing de bal zo hoog de lucht in trapt dat het hele team een kwartier pauze kan houden voor de bal terug op de grond is. Een andere reden voor de grote vermaakfactor van deze Hong Kong film ligt misschien in de enigszins matige Engelse nasynchronisatie. Alle hoofdpersonen hebben een stereotype Chinees-Engels accent meegekregen, wat vaker dan goed voor je is op de lachspieren werkt.

Boobiëlle haalt ook nog -terecht- het een paar jaar later uitgekomen Kung Fu Hustle aan. Waarom deze film haar niet heeft kunnen bekoren kan ik echter absoluut niet begrijpen. Hij is immers door dezelfde persoon geregisseerd, heeft dezelfde hoofdrolspeler, dezelfde setting, dezelfde goede special effects en bovendien dezelfde soort flauwe humor. Ik zou willen zeggen dat beide films van hetzelfde laken een pak zijn. Ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar ik raad Boobiëlle (en daarmee alle mensen die Shaolin Soccer goed vinden en Kung Fu Hustle niet en vice versa) aan om hem zeker aan een tweede kijkbeurt te onderwerpen.

7 7 7 7 7

- Kung Fu Hustle (martial arts / humor : 7.5)
- Monty Python and the Holy Grail (humor / fantasy : 10)
- Little Nicky (humor : 8.5)
- Monty Python`s Life of Brian (humor : 8.5)
- Abel (humor / drama : 8)

012345678910

Hoe beoordeelt Boobema categorie martial arts eigenlijk?
012345678910

Siu lam juk kau (Shaolin Soccer)
Siu lam juk kau (Shaolin Soccer)
Siu lam juk kau (Shaolin Soccer)
Siu lam juk kau (Shaolin Soccer)
Siu lam juk kau (Shaolin Soccer)

Siu lam juk kau (Shaolin Soccer)

Shaolin soccer gaat over een stel broers die onder leiding van een aan lager wal geraakte voetbalster een voelbalteam oprichten. Ze maken hierbij gebruik van hun shaolin kung fu vaardigheden. Iedereen heeft zijn eigen speciale techniek zoals bijvoorbeeld "mighty steel leg", "light weight" en "lightning hands". De ster van het team is Sing (gespeeld door Hong Kong ster Stephen Chow) die met zijn mighty steel leg de bal met gigantische vaart het veld over trapt. Omdat ze allemaal hard geld nodig hebben, besluiten ze mee te doen aan een groot toernooi en een  poging te wagen de China cup en 1 milioen dollar te winnen. Ze moeten het in een spannende finale opnemen tegen het valse "Team Evil" waarbij ze met nog maar 8 man (en uiteindelijk 1 vrouw, het liefje van Sing) hard moeten vechten om de overwinning te behalen.

Ik houd absoluut niet van voetbal en vond de humor in Kung fu hustle matig maar ik vond deze film erg vermakelijk. De humor is flauw en absurd maar erg grappig. Waar precies het verschil in zit met Kung fu hustle weet ik niet helemaal. Het is allebei simpele en voorspelbare humor maar hier  zijn de grappen inventiever gebracht en goed geintegreerd in het verhaal. De personages worden goed neergezet door deels dezelfde acteurs als in Kung Fu hustle. De special effects voegen echt iets toe aan het toch al absurde voetbalspel. Lang geleden dat ik zo gelachen heb (om een film dan he ;-)).

7 7.5 8 9 7.5

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobiëlle:
- The Life Aquatic with Steve Zissou (humor : 8)