Kung Fu Hustle

Heel de stad Canton is onder controle van The Axe Gang, een medogenloze bende van kung fu vechters. Een appartementencomplex heeft tot nu toe weten te ontkomen aan de hegemonie van de bende. Deze flat, Pig Sty Alley, wordt schijnbaar bewoond door enorme losers. Wanneer ze echter moeten vechten, ontpoppen ze zich tot een soort superhelden. Alle bewoners hebben speciale krachten waarmee ze The Axe Gang kunnen verslaan. De kruimeldief Sing heeft besloten zich aan te sluiten bij de bende. Niets wetende van de krachten van de flatbewoners, probeert hij ze te verslaan. Hiervoor zet hij allerlei gasten in die ook beschikken over superkrachten. Geen van deze pogingen slaagt echter. Daarom gaat Sing op zoek naar The Beast, een martial arts legende, die nog nooit verslagen is. Maar Sing begint zich af te vragen of hij wel de juiste beslissing heeft gemaakt. Hij komt tot inkeer en sluit zich aan bij de Pig Sty Alley. Nu moet Sing het persoonlijk opnemen tegen The Beast. Een gevecht wat grote gevolgen heeft voor iedereen.

Martial arts behoort niet tot mijn favoriete filmgenres. Kung Fu Hustle weet zich echter meteen op te werpen als een van de betere films die de laatste jaren zijn uitgekomen, los van zijn genre. De inbreng van enorm veel humor in een genre wat normaal gesproken enkel uit gevechten bestaat is een erg goede zet geweest van regisseur en hoofdrolspeler Stephen Chow. Hoewel gevechten uiteraard het hoofdingrediënt vormen van deze film, worden deze op een enorm cartooneske manier gebracht. Hetzelfde kan gezegd worden over alle figuren in de film en de speciale krachten die ze bezitten. De humor wordt vooral in beeld gebracht en de taalbarrière zal dus niemand beletten de grappen te begrijpen. Visueel gezien is Kung Fu Hustle ook een spektakel. De gevechten zien er allemaal zeer indrukwekkend uit en de inbreng van allerlei technische foefjes zorgt ervoor dat je bijna overdonderd wordt door de snelheid waarmee de special effects elkaar opvolgen. Wat Desperado is voor het actie/western genre, doet Kung Fu Hustle voor de martial arts. Dit is een film met een dusdanig grote vermaakfactor dat ik hem zeker nog vaker zal willen gaan zien. Deel twee staat al gepland voor dit jaar (dit deel is uit 2004) en ik ben erg benieuwd of die film ook zo krachtig zal zijn als deze.

8 7 8 7 7.5

- Siu lam juk kau (Shaolin Soccer) (humor / martial arts : 7)
- Monty Python and the Holy Grail (humor / fantasy : 10)
- Little Nicky (humor : 8.5)
- Monty Python`s Life of Brian (humor : 8.5)
- Abel (humor / drama : 8)

Hoe beoordeelt Boobema categorie martial arts eigenlijk?
012345678910

012345678910

Kung Fu Hustle
Kung Fu Hustle
Kung Fu Hustle
Kung Fu Hustle
Kung Fu Hustle

Kung Fu Hustle

Van Aziatische humor was ik nooit al te erg gecharmeerd. Zo ook niet van Kung Fu Hustle, een film gevuld met onorginele onderbroekenhumor die maar matig weet te boeien. De bergen effecten die tegenaan worden gegooid kunnen dit helaas niet opkrikken: Het blijft een licht amusante parodie op het martial arts genre met belabberd acteerwerk en een zeer mager verhaal.

Deze uitingen van kritiek liggen er niet aan dat ik niet van onderbroekenhumor hou. Integendeel. Hot Shots! heb ik beloond met een 8. Het verschil is dat hot shots ondergedompeld wordt in flauwheid en zichzelf telkens overtreft wat dit betreft waardoor het een film wordt die echt slecht is voor je buikspieren als je je in een melige bui bevindt. Kung Fu Hustle, daarentegen, bevat grappen die zo enorm voor de hand liggend zijn dat je ze van mijlenver ziet aankomen. Deze slechte basis wordt overdonderd door effecten die stuk voor stuk indrukwekkend zijn, maar dit is niet iets wat een comedy goed maakt.

Ik heb me wel kunnen vermaken wat gevechten en special effects betreft. De gevechten betaan uit een bizarre mix van the matrix, superheldenacties en onmogelijke moves. Sommige effecten zijn wel zienbaar nep, maar dat doet er niet toe omdat de film als geheel niet serieus bedoeld is. Deze gevechten en effecten zorgen ervoor dat de film niet een dieptriest punt krijgt, maar aangaande de humor kan je beter een aflevering Married with childeren kijken.

7 4 6 3 4

- Casshern (martial arts / speelfilm : 7)
- Shi mian mai fu (House of Flying Daggers) (martial arts : 7)