Desperado

In 1992 heeft Robert Rodriguez voor slechte 7000 dollar de actiefilm El Mariachi geschoten. Omdat deze film boven verwachting scoorde, heeft hij in 1995 een Hollywood-budget gekregen om de film nog eens dunnetjes over te doen. Rodriguez veranderde de naam van de film in Desperado, trok Antonio Banderas en Salma Hayek aan als hoofdrolspelers en besteedde zijn ruime budget voornamelijk aan special effects. Er moet gezegd worden dat het resultaat er zeker naar is. Desperado is een over the top actiefilm geworden, waarbij de good guys nog niet geraakt worden als er twintig mitrailleurs op ze worden leeggeschoten, terwijl de tegenstanders tegelijkertijd bij bosjes worden neergemaaid. Antonio Banderas zet een fantastische rol neer en, zoals Boobers aan aangeeft, zijn er ook nog genoeg andere acteurs in bijrollen die meer dan vermaken. Doordat de film zo gigantisch over the top is wordt de sfeer op een bepaalde manier erg humoristisch. Dit moet niet als gebrek worden gezien, maar juist als goede aanvulling op de spectaculaire actie-scènes. Het zijn dan ook vooral deze scènes die van Desperado een erg goede film maken. Het liefdesverhaaltje tussen Banderas en Hayek spreekt minder tot de verbeelding en lijkt een beetje te zijn toegevoegd om ook vrouwen naar de bioscoop te krijgen. Aan de andere kant zorgt een juiste dosering van bloederig geweld er wel voor dat deze des te meer weet te vermaken wanneer er weer tientallen mannen worden neergeschoten. De openingsscène, waarbij Banderas op inventieve wijze alle aanwezigen in een bar uitmoordt, is wat mij betreft het hoogtepunt van deze sterke rolprent.

7 7 8 3 7

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)
- Turbo Kid (actie / humor : 8.5)
- X2 (X-Men 2) (actie / fantasy : 8)
- Natural Born Killers (actie / speelfilm : 8)

012345678910

Desperado

Desperado

Op brute wijze werd zijn geliefde vermoord. En werd hij in zijn hand geschoten waardoor hij zijn gitaar-carriëre moest opgeven. En nu is hij maar op één ding uit: Zoete, sappige wraak!!! Antonio Banderas moet nu wraak nemen op Bucho, de maffiabaas die opdracht gaf tot deze gruwelijkheden. Een berg onderdaantjes van bucho moeten het onderspit delven voordat dit zover is. En als het zover is, komt Antonio voor een erg onaangename verrassing te staan!

Desperado is een, wat je zou kunnen noemen, over-the-top actiefilm. De actiescenes zijn expres heel erg overdreven gemaakt. Kogelregen zijn kant op maar hij wordt niet geraakt. Iedere kogel van hem killt op zijn minst één tegenstander. En dit is geweldig om naar te kijken! Deze film is niet gemaakt om realistisch te zijn, en de overdrijving is juist zijn kracht. Een ander sterk punt aan deze film is de sfeer en de beelden: Zeer goed gedaan. Heel de film ademt dezelfde sfeer uit, door de beelden en consequent kleurgebruik. Het mexicaanse dorpje waar het zich afspeelt doet bijna western-achtig aan. Als laatste een positieve opmerking over de kenmerkende karakters! Vooral Antonio, Bucho en de bartender vind ik erg tof geacteerd!

8 8 9 7 8

- Top 5 James Bond Films (actie / misdaad : 8)
- 48 Hrs. (actie / humor : 8)