The Passion of the Christ

Dit verhaal is denk ik voor iedereen wel bekend. Jezus wordt door Judas verraden aan de Romeinen en opgepakt op verdenking van godslastering. De Romeinse prefect wil geen keuze maken over het lot van Jezus en laat dit daarom over aan de Joden. Deze besluiten Jezus op een marteltocht door de stad te sturen om hem uiteindelijk aan het kruis te spijkeren.

Wat opvalt aan deze film is het bloed, het bloed, het bloed en het bloed. Jezus Christus zeg (Sorry (!) ), hoe lang kun je iemand martelen, hoe lang kun je iemand verrot slaan? Dit is echt niet normaal. Van het begin van de film tot het eind wordt Jezus gemarteld, geslagen, geschopt, bespogen, etc., etc., etc. En tja, sorry daar word ik niet echt gelukkig van. Het is gewoon ziekelijk om te zien hoe lang ze zwepen met klauwen eraan op Jezus` rug slaan. Als dit echt zo gebeurd is, dan heb ik respect voor Jezus. En ook medelijden, want zo`n dood gun je je ergste vijand niet eens. Of deze film hierdoor goed is geworden is ook een vraag. De uitwerking van alles om het martelen heen vond ik redelijk mooi gedaan, maar aangezien al die torture overheerst werd ik er niet echt gelukkig van. Misselijkmakend is wel een goede beschrijving van The Passion of the Christ.

7 6 6 5 3

- American Beauty (drama / humor : 9)
- Boogie Nights (drama / erotiek : 8.5)
- Requiem for a Dream (drama / misdaad : 8.5)
- Walk the Line (drama / romantiek : 8)
- Falling Down (drama / humor : 8)

012345678910

The Passion of the Christ
The Passion of the Christ
The Passion of the Christ
The Passion of the Christ

The Passion of the Christ

In het begin vond ik de tortuur wel `geinig` in deze film. Geinig omdat gristelijke mensen daar waarschijnlijk van zouden walgen. Ik heb de film namelijk in de bioscoop gezien en bij de ingang kreeg ik een pamflet van een gristelijke in mijn handen geduwd over een of andere praatgroep over deze film. Als die mensen zich zo aangesproken zouden voelen door een filmpje, vond ik dat al provocatie genoeg!

Na een halfuur had ik wel weer genoeg tortuur gezien. In de pauze heb ik nix te eten gehaald. Na een uur ofzo had ik er echt schoon genoeg van. Het verbaasde me hoe ze telkens weer stukjes vlees van het lichaam van Jezus wisten af te slaan. Teleurgesteld liep ik na afloop de bioscoop uit.

7 5 3 7 3

- Smultronstället (Wild Strawberries) (drama / speelfilm : 8.5)
- Play (drama / thriller : 8.5)
- Babel (drama : 8)
- Sjunde inseglet, Det (The Seventh Seal) (drama / speelfilm : 8)
- The Perks of Being a Wallflower (drama / romantiek : 8)

012345678910

The Passion of the Christ

Het verhaal is hier al besloten en is voor velen ook erg bekend. Daarom ga ik direct over op mijn mening over de film. Ik vond het een way too bloody film.. Jezus wordt letterlijk uit elkaar gerukt.. Het is eigenlijk meer een film voor mensen die van pijn en gruwel houden, want je ziet voor een hele lange tijd alleen maar hoe Jezus gemarteld wordt.. Volgens mij had Jezus wel 10 huiden want ik heb geen sparerib kunnen gezien! Kortom niet mijn soort film, had er niet voor naar de bioscoop hoeven gaan en als ik `m op tv had gezien dan had ik waarschijnlijk weggezappt..

6 5 4 3 2

Hoe beoordeelt Boobanne categorie drama eigenlijk?
012345678910

The Passion of the Christ

De hypocriete bedoelingen van de regisseur beïnvloeden niet mijn mening over deze film. Evenmin zal aan mijn atheïstische reet roesten de achterlijke cultus die als een plaag over deze aardkloot is verspreid, waarvoor de hoofdpersoon verantwoordelijk is. De film heeft weinig diepgang, maar pretendeert wel een waarheidsgetrouwe vertelling te zijn. Dit leidt ik onder meer af uit het feit dat er Aramees gesproken wordt. Als Mel Gibson kloten had gehad, had hij Ice Cube gecast voor de rol van Jezus. Het is namelijk wetenschappelijk bewezen (en ook wel zo logisch in die contreien) dat de rapper meer weg heeft van de Nazarener dan Jim Caviezel. Deze kritiekpunten ten spijt, biedt The Passion of the Christ aardig wat vermaak (lees: martelingen). Geweld doet het bij mij meestal wel goed en zo ook hier. Tevens kan er regelmatig gelachen worden om de Romeinen, die met zichtbaar genot onze anti-held afranselen. De personages zijn bijzonder slecht uitgewerkt, maar dat is in de bijbel ook zo. Satan zit ook nog wat aan te kloten in de film. Wat hier het nut van is ontgaat me. Tot slot heeft Monica Bellucci er wel eens beter uitgezien. Dit is één van de betere Jezus-films.

7 6 6 4 6.5

- Citizen Kane (drama : 8)
- Factotum (drama / humor : 7.5)
- Hard Times (drama / sport : 7.5)
- Off Screen (drama / thriller : 7)
- Ivansxtc (drama : 7)

Hoe beoordeelt Yahhrrrrm categorie drama eigenlijk?
012345678910

The Passion of the Christ

Deze film was leuker geweest als Mel Shitson zelf de hoofdrol had gespeeld. Zo`n budkop wil ik wel zien bloeden, dan heb je er in ieder geval niet zo`n last van. Helaas is hij als regisseur niet veel beter dan als acteur en heeft die weer een staaltje slechte film extra op zijn naam staan. Wat wel gezegd dient te worden dat er een totaal andere kijk op de lijdensweg van don Jesus wordt gegeven dan in een clichefilm over Jezus. Ook deinsde hij niet terug deze zwaar bekritiseerde film( vooral door moralisten die vinden dat Joden verkeerd/slecht/duivels worden neergezet) toch te maken, uit eigen zak nog wel (waarschijnlijk echt een slechte investbering)! Als je besluit The passion of christ te kijken, neem dan wel eerst een paar koppen koffie. Red Bull is ook goed!

5 6 8 8 4

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobbert:
- Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom (drama : 8)