Sjunde inseglet, Det (The Seventh Seal)

Twee kruistochtvaarders spoelen aan op de kunst van hun thuisland. De ene wordt wat eerder wakker en krijgt bezoek van magere Hein! Hij vertelt hem dat hij dood zal gaan. De kruistochtvaarder (Antonius) neemt hier echter geen genoegen mee. Zijn leven is tot nu toe totaal nutteloos geweest (zijn kruistocht was niet bepaald een succes). Hij biedt magere Hein aan om een potje te schaken om leven en dood. Magere Hein stemt toe. Het potje wordt niet in één keer gespeeld, hij krijgt wat pauzes tussen de zetten door om van wellicht zijn laatste dagen te kunnen genieten. Hij en zijn schildknaap reizen door zuid-zweden naar het geboortedorp.

De zwarte pest zit hen op de hielen. In een dorpje komen ze een rondtrekkend theatergroepje tegen. Deze mensen hebben totaal anders geleefd dan de twee nobele ridders: Straatarm en zonder roem, maar wel zeer gelukkig. Antonius beleeft een stukje geluk na 10 jaar elendige kruistocht. Magere Hein staat op winnen, maar hier kan hij mee leven nu hij dit mooie moment altijd kan blijven koesteren. Hij heeft echter nog een hele belangrijke vraag aan magere Hein. Namelijk de vraag of god wel of niet bestaat. Nu trekt het hele groepje, achtervolgd door magere Hein, het donkere woud in, met uitzondering van Antonius, onwetend wat er zal gaan gebeuren.

Dit is nog niet eens het hele verhaal. Deze film is gevuld met -zou willen zeggen- poëtische gesprekken en vraagstukken over allerlei facetten in het leven. Het groepje wat uiteindelijk in de film samenkomt, is zeer divers. Antonius is introvert, terwijl een persoon uit het theatergroepje zo extravert is als maar zijn kan. Er zit ook een sarcastische ridder bij, een dorpsgek, een hele stille vrouw, een sloerie etc. Velen zitten opgescheept met vragen over het leven. Sommingen willen anders zijn. Het zorgt ervoor dat de film een relgieuze inslag krijgt.

De film is ook een toonbeeld van wat je aan sfeer kan neerzetten zonder al teveel budget. Met slechts wat middeleeuwse kleding en wat kamera`s hebben ze deze film waarschijnlijk opgenomen ergens in zuid-zweden. Maar de film is ondanks dit erg sfeervol. Het gebrek aan decor merk je nauwelijks in de film. Wat nou de uiteindelijke boodschap van de film is, kan ik moeilijk zeggen behalve dat de dood onvermijdelijk is...

6 8 8 7 8

- Smultronstället (Wild Strawberries) (drama / speelfilm : 8.5)
- The Breakfast Club (drama / speelfilm : 7.5)