Magnolia

Deze film begint met het beschrijven van drie gebeurtenissen uit het verleden die gekenmerkt kunnen worden door puur toeval. Voorbeeld is een jongetje die van een flat springt om zelfmoord te plegen maar halverwege de val in de buik wordt geschoten door zijn moeder die toevalligerweg een schot lost omdat zij ruzie heeft met haar man. Hierdoor leid je als kijker af dat deze film iets met toeval te maken moet hebben. Vervolgens worden de levens geschetst van een heleboel mensen. Mensen die een diepgaand probleem hebben. Je hebt het gevoel dat heel de film toewerkt naar een moment dat al deze verhalen bij elkaar zullen komen: Dat dat aspect van toeval om de hoek zal komen kijken of iets dergelijks. Dat moment kwam ja, 3 uur later...

Dus na 3 uur drama kwam de clue: het begon kikkers te regenen. Hierdoor gebeuren er toevalligerweg een paar belangrijke dingen in de levens van de mensen. Even later is de film afgelopen. Ik merkte dat ik een paar keer tijdens deze film de afstandsbediening pakte, om weg te zappen (net alsof je met de afstandsbediening op de computer kan zappen!!). Doordat hij 3 uur duurde, raakte ik verveeld ongeveer halverwege. Het stomme is dat die 3 uur helemaal niet nodig zijn! In anderhalf had je het net zo goed kunnen vertellen. De regisseur heeft echter een manier van filmen die mij een beetje aan David Lynch doet denken: lange shots van één bepaald iets zodat je het goed kan bekijken. Het negatieve is echter dat de shots niet even interessant zijn als die van David Lynch .

Verder ben ik zelf niet zo'n `dramatisch` persoon: niet mijn favo genre. Wat ik wel kan zeggen is dat ik het drama in deze film slechter vind als die in bijvoorbeeld 13 conversations about one thing . Wat mij positief opviel in deze film was het geluid en met name de muziek! De muziek zorgt meerdere malen voor goede spannigsopbouw (ook al eindigt het zonder ontlading). Er zijn ook gevoelige stukken in de film die begeleid worden door gevoelige muziek. Dit is ook bijpassend gedaan. De personages gaan soms zelfs meezingen.

Wat ik trouwens ook interessant vond aan deze film is dat hij 3 uur duurt maar slechts 800 mb is! Dit terwijl de beeldkwaliteit perfect is! Hoe krijgen ze deze film wel zo gecomprimeerd terwijl andere films tenminste een gig nodig hebben en slechtere kwaliteit hebben?

7 6 6 3 6

- Smultronstället (Wild Strawberries) (drama / speelfilm : 8.5)
- Sjunde inseglet, Det (The Seventh Seal) (drama / speelfilm : 8)