Hellboy

In de tweede wereldoorlog vonden de nazi`s het wel een topper om wat te experimenteren met occulte zaken als zwarte magie. Op een eiland bij Schotland hebben ze een portal naar de hel geopend. De gevolgen hiervan voor de wereld zijn groot geweest, want hierdoor konden allerlei monsters naar aarde komen en hier huis houden. Gelukkig is er ook een goed monster doorheen gekomen, door zijn ontdekkers Hellboy genoemd. Hellboy werkt inmiddels voor de Amerikaanse overheid waar hij andere monsters mag uitmoorden. De nazi`s die de oorspronkelijke portal hebben gebouwd blijken na zestig jaar nog niet dood te zijn en hebben Sammael, Lord of Resurrection, op de wereld losgelaten. Deze gast is echt gruwelijk sterk en elke keer als hij dood gaat komen er meer van hem. Hellboy en zijn maatjes mogen het opnemen tegen de monsters die de aarde willen vernietigen.

Hellboy

In tegenstelling tot de meeste andere superheldenfilms die de laatste jaren uit zijn gekomen doet Hellboy behoorlijk aan verhaalontwikkeling. Er wordt ingegaan op achterliggende relaties tussen de verschillende hoofdpersonen en, ook bijzonder voor veel Amerikaanse films, er gaan belangrijke personen in de film gewoon tussendoor dood. Dit heeft echter wel tot gevolg dat de actie wat spaarzamer is. Het eindgevecht met de nazi`s en een übermonster duurt bijvoorbeeld wel erg kort in vergelijking met de uitwerking van Hellboy`s interne strubbelingen. Hoewel het mij niet helemaal ligt denk ik toch dat de regisseur hier goed aan heeft gedaan, want Hellboy is niet zo standaard als alle Spiderman en andere troep die er uit is gekomen. Waar Hellboy wel echt in uitblinkt zijn de special effects. Deze zijn van een zeer hoog niveau en ik heb weinig films gezien waarbij zoveel dingen er zo realistisch uit zien. Vele andere films van tegenwoordig die het moeten hebben van de special effects (o.a. The Chronicles of Riddick) zouden dan ook eens naar Hellboy moeten kijken om te zien hoe het wel moet.

9 6 7 5 6

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- X2 (X-Men 2) (actie / fantasy : 8)
- Sucker Punch (actie / fantasy : 7.5)
- X-Men: Days of Future Past (actie / fantasy : 7.5)
- X-Men: The Last Stand (actie / fantasy : 7)

012345678910

012345678910

Hellboy
Hellboy
Hellboy
Hellboy

Hellboy

Stripheld Hellboy is een supergespierde rode dude met een grote vuist van steen. Hij is in dienst van de Amerikaanse inlichtingendienst. Met hem is ook een dude die lijkt op een vis die dingen kan voorspellen en een chickert die goed met vuur kan spelen. De poorten van hel dreigen geopend te worden door erg slechte slechterikken.

Het verhaal is best wel cliche. Maar je hoeft niet anders te verwachten denk ik, als het om een heldenverhaal gaat. Dit is ook helemaal niet erg. Wat mij wel opviel was -gek genoeg- dat het verhaal soms een beetje moeilijk te volgen was. Hoe weet hellboy dat ie in een graf in rusland een kettingkje boven een lijk in een sarcofaag moet houden om het lijk tot leven te brengen? Als je ingezet bent in de stripwereld weet je dit waarschijnlijk gelijk, maar voor mij als leek was het onduidelijk.

Maar het kon mij niet boeien, want ik liet mij heerlijk vermaken met de tegekke special effects. Het hoogstandje na Lord of the Rings denk ik wel! En het is één groot spectakel met de gekste wezens, settings en stunts! Nix te klagen daarover dus! Maar misschien begin ik oud te worden, ik had toch wel het gevoel dat ik dit soort films wel 1000 keer ervoor gezien heb...

7.5 6.5 7 5 5.5

- Desperado (actie : 8)
- Top 5 James Bond Films (actie / misdaad : 8)
- 48 Hrs. (actie / humor : 8)
- Blood Diamond (actie / avontuur : 7.5)
- Terminator 3: Rise of the Machines (actie / science fiction : 7.5)

Hoe beoordeelt Boobers categorie actie eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Boobers categorie fantasy eigenlijk?
012345678910

Hellboy

Ik kijk graag naar stripverfilmingen en superheldenfilms en ik heb me prima vermaakt bij Hellboy. Goede special effects, humor en vermakelijke anti-held. Ron Perlman vind ik de perfecte acteur om een goede hellboy neer te zetten. Het verhaal is alleen niet heel geweldig vind ik. En nazis zijn niet echt origineel. Het personage hellboy, zijn stoere en gevoelige kant en zijn liefde voor superheldcollega Liz vind ik dan wel weer komisch. Wat ik ook niet helemaal optimaal vind voor een film in dit genre is de sfeer. Als je kijkt naar een film als SIn city dan druipt de sfeer er vanaf en kan je uit de filmbeelden de plaatjes van de strip bijna terugherleiden. Dat mis ik een beetje in hellboy. Het voelt meer als een actiefilm dan als een (misschien enigzins over the top) strip maar dat zullen veel mensen misschien ook een pre vinden. De special effects en de hoofdpersoon maken in ieder geval veel goed en maken het de moeite waard om hem een keertje te kijken.

8 7.5 6.5 5 7

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobiëlle:
- V for Vendetta (actie / science fiction : 7)