De Zwarte Meteoor

Als je een weekendje films kijkt, dan zit er altijd wel een zaadfilm eerste klas bij. De filmmarathon van 23 - 25 juni 2006 in Geleen  met collega Boobbert, leverde dit 'juweeltje' op. Ik was van mening dat van tevoren wel te beredeneren viel dat De Zwarte Meteoor een rukfilm is, doch Boobbert was hiervan niet geheel overtuigd, waardoor we dit gegeven aan den lijve hebben moeten ondervinden.

De prent weet, op typisch Nederlandse leest geschoeide wijze, een uiterst clichématige biopic van Steve Mokone's Heracles periode te brengen. De Zuid-Afrikaanse voetballer Mokone wordt gepresenteerd als een onwijze clichéneger die je eigenlijk enkel in films tegenkomt. Zo is Mokone zeer aimabel, cultureel onderlegd, geliefd bij de dames en heeft hij veel sjoege van zakendoen, hetgeen waarschijnlijk de reden is dat hij een held is van onder meer Gullit, Kluivert en Seedorf. Ondertussen moet hij echter opboksen tegen de gebruikelijke vooroordelen in het gat Almelo, alwaar hij tegelijkertijd een soort van cultheld wordt. Naast het feit dat dit alles zeer onboeiend en op afgezaagde manier wordt gebracht, is het ergste dat dit hele verhaal wordt verteld vanuit de optiek van een of ander plaatselijk boerenpummeltje, die een vriendschap met de sporter opbouwt.

Het moge duidelijk zijn dat ik niet echt te spreken ben over deze film. Journalist Tom Egbers, die het boek schreef waarop deze film is gebaseerd, schreef tevens een vervolg dat een interessantere film dan De Zwarte Meteoor zou moeten opleveren. Hierin belandt Mokone voor een periode van twaalf jaar in een Amerikaanse gevangenis, na een aanslag op zijn ex-vrouw. Ik zou zeggen: Ga hiermee aan de slag, want veel dieper dan het afzichtelijke De Zwarte Meteoor valt nauwelijks te zinken.

4 4 2 2 2.5

- Rush (sport / drama : 6.5)
- Hard Times (drama / sport : 7.5)
- Balls of Fury (sport / humor : 6)
- Citizen Kane (drama : 8)
- Factotum (drama / humor : 7.5)

Hoe beoordeelt Yahhrrrrm categorie sport eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Yahhrrrrm categorie drama eigenlijk?
012345678910

De Zwarte Meteoor
De Zwarte Meteoor
De Zwarte Meteoor
De Zwarte Meteoor
De Zwarte Meteoor

De Zwarte Meteoor

Het verhaal is simpel. Voelbalclub Heracles haalt Neerlands eerste Afrikaanse voetballer ooit, Steve Mokone. Het kost ze wel wat geld, maar het resultaat is dat ze promoveren naar de hoogste afdeling van het nederlandse voetbal. Steve bouwt een vriendschapsrelatie op met Felix, de looser van het dorp. Met al zijn wijsheden, die Martin Luther King nog niet eens door zijn strot had kunnen krijgen, laat hij Felix inzien dat je je leven in eigen handen moet nemen. Ondertussen sext ' de zwarte parel' er natuurlijk op los. Je kan toch ook niet anders verwachten van een Afrikaanse vrijgezelle twintiger? De trouw aan zijn club is net zo groot als de trouw aan zijn verloofde en na een half jaartje Heracles laat Mokone het dan ook voor gezien. Felix heeft echter zijn lesje geleerd en wordt journalist.

De Zwarte meteoor is gebaseerd op het gelijknamige boek van fanatiek Heracles supporter Tom Egbers (bekend van o.a. Studio Sport). Ik vraag me nog steeds af of Tom nu beter is in het hakkelen over zijn eigen woorden op t.v. of in het schrijven van lectuur waar de honden geen brood van lusten. Feit is dat er waarschijnlijk weinig mensen zijn die zo weinig talent hebben en toch zoveel succes weten te bewerkstelligen.

Het sfeertje van de jaren 50 in Nederland wordt aardig neergezet en het acteerwerk is zoals we dat gewend zijn van nederlandse films (niet bijzonder, maar ook niet slecht dus). Als je dan ook niet vies bent van een hoop morele propaganda, kan ik me best voorstellen dat er een vijfje vanaf kan. Ik vind het echter om te walgen en Guido Pieters mag dan ook blij zijn dat ik in een goede bui ben en zijn film nog 3 punten geef.

4 4 5 6 3

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobbert:
- Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom (drama : 8)
- The Wooden Camera (drama / speelfilm : 7.5)
- Mysterious Skin (drama / science fiction : 7.5)
- Le conseguenze dell`amore (drama : 7.5)
- Mies vailla menneisyyttä (drama / humor : 6.5)

Hoe beoordeelt Boobbert categorie sport eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Boobbert categorie drama eigenlijk?
012345678910

De Zwarte Meteoor

Wat een ontzettende boutfilm is dit! Ik kan me volledig aansluiten bij de opinie van mijn medeboobs. Nu had ik niet al te hoog gespannen verwachtingen, maar gezien het feit dat aardige tot redelijk goede acteurs als Gijs Scholten Van Aschat, Cees Geel, Peter Tuinman en Frank Lammers meedoen dacht ik dat er nog wel iets te genieten zou zijn. Hoe mis kon ik het hebben?!

Steve Mokone, een Zuidafrikaanse voetballer, komt in 1957 naar Nederland om te gaan spelen bij Heracles in Almelo, of all places. Hij is de eerste neger op de Nederlandse velden en dat trekt veel aandacht. Bovendien kan hij aardig voetballen en hij bezorgt Heracles een obscuur kampioenschapje. Tussendoor volgen we zijn niet bijster interessante verwikkelingen buiten de krijtlijnen, waar hij zich inlaat met verscheidene lokale jongedames en ook nog over zangtalent blijkt te beschikken. Hij vindt een vriend in Felix, een puberende jongen door wiens ogen het verhaal verteld wordt, met wie hij samen allerlei onboeiende avonturen beleeft.

Alle personages van enige importantie, geen uitzondering daargelaten, zijn irritant en verdienen geen enkel medeleven. De gepresenteerde mentaliteit van de Almeloërs is niet bepaald die van de stijfburgerlijke vijftiger jaren en lijkt me niet representatief voor Twente, maar veeleerder voor de Randstad van vandaag de dag. De hele film hangt er een agressieve sfeer en er wordt regelmatig op los gemept, waarbij vooral hoofdrolspeler Felix ervan langs krijgt, hoewel dat natuurlijk niet per se slecht is. Dat laatste geldt wèl weer voor Mokone, die de de ganse tijd moralistische dooddoeners loopt te verkondigen. Uiteraard zit(ten) er ook veel (suggestieve verwijzingen naar) seks in. Dit, samen met het zeer matige acteerwerk, maakt het tot een uitgesproken Hollandse productie. Tenenkrommend is een scène waarin een stel ontluikende pubers op dodelijk ernstige, welhaast ongeïnteresseerde wijze seksualiteit bespreekt, evenals dat ze op soortgelijke manier de verrichtingen van de plaatselijke amateurprostituee aanschouwen. Hoogst ongeloofwaardig, zeker gezien de tijdsetting! Dat geldt trouwens ook voor het feit dat elke boerenpummel vrijwel foutloos Engels spreekt...

Er is nauwelijks aandacht voor de achtergronden van Steve. Waarom komt hij naar het miezerige Heracles, terwijl hij daarvoor bij het grote Coventry City in Engeland speelde? Hoe vergaat het hem in zijn verdere carrière en hoe komt het dat hij later specialist in een ziekenhuis is geworden? En zo rezen er nog meer vragen, omdat er te vaak van de spreekwoordelijke hak op de tak gesprongen werd, waarvan ik de meeste al weer ben vergeten. Een voorbode van dat ik de film in zijn geheel weer snel zal vergeten.

De dienstdoende acteurs leveren bijna allemaal wanprestaties. Het getoonde voetbal is van het niveau 'café-elftal' en Jet Novuka als Steve Mokone is 'talentvoller' als zanger dan als acteur. Scholten Van Aschat overacteert de hautaine Schouten, de plaatselijk industrieel en voorzitter van Heracles. Frank Lammers speelt een debiel rolletje als toeschouwer, die bij elke wedstrijd stiekem een fluim op de broodjes van de broodjesverkoper legt, en Cees Geel strandt genadeloos in zijn pogingen een grappige twist toe te voegen. Zelfs persoonlijke favoriet Caro Lenssen ziet er niet al te fraai uit, al was ze nog wel wat jong bij het draaien van de film. Steve Mokone-adept en Studio Sportpresentator Tom Egbers, op wiens boek deze wanvertoning gebaseerd is, passeert ook nog de revue in een zeer kort rolletje als stadionspeaker.

5 3 2 3 3

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobleyoudee:
- Der Krieger und die Kaiserin (drama : 7)