Troy

Het verhaal van Troy is in een notendop samen te vatten. Een dude is geil en gaat er vandoor met de vrouw van de Griekse koning. Deze is hierover uiteraard erg boos en begint een oorlog tegen Troje. De film is vervolgens een grote veldslag met tussendoor allerlei tussenstukjes. Ik zal beginnen met het opnoemen van alle stukjes in deze film waaraan ik me zat te ergeren:

- Voorspelbaarheid. Er zitten in deze film ontelbare stukjes die al in 1000 films eerder zijn gedaan. Op zich is dat nog niet eens zo erg, maar als je elke keer als je zo`n stukje ziet precies kan voorspellen hoe de film verder gaat wordt het wel erg slecht. Dit is me dus meerdere keren overkomen en wel telkens bij stukken die echt supercliché zijn.
- Special-Effects. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat sommige films tegenwoordig realistische SFX kunnen maken met de computer (denk aan Lord of the Rings) en andere films helemaal niet (Troy dus)? De veldslagen zijn nog wel redelijk om te zien, maar de scenes waarin je boten ziet zijn echt gruwelijk nep. Ergste is wel de scene waarin een speer naar Achilles wordt gegooid en die hij ontwijkt. Jezus, dertig jaar geleden konden ze dat nog beter maken en dan zelfs zonder computer!
- Gevechtsscenes. Waarom is het tegenwoordig opeens nodig dat de camera opeens begint te bewegen in een gevechtsscene? Ik snap dat zoiets sfeerverhogend kan werken, dat je denkt dat je zelf in het gevecht zit, maar hierdoor mis je ook delen van het gevecht, omdat de camera telkens net wegbeweegt of wisselt. Dit gebeurt vooral erg vaak als er een zwaard ofzo op een tegenstander landt. De impact van wapens mis je dus erg vaak. Zal wel cheaper zijn om zo te maken. Dit is overigens niet iets unieks voor Troy, maar gebeurt in heel veel films.
- Romantiek. Het lijkt wel alsof alle gebeurtenissen in deze film gevolgens zijn van romantische uitspattingen van een van de hoofdpersonen. Dit is een van de beste manieren om een redelijk verhaal totaal om zeep te helpen. Elke keer als er wat gebeurt komen er huilende vrouwen in beeld met babietjes in hun handen. Echt gruwelijk, verschrikkelijk. In een historische actiefilm gaat het toch om de veldslagen en sfeer en niet om dit soort gejank!
- Baarden. Waarom hebben ze voor deze film in hemelsnaam tien acteurs genomen die er allemaal hetzelfde uitzien? Allemaal een baard, grijze haren en behoorlijk breed. Zo kan ik al die gasten toch niet uit elkaar houden. Ook ben ik hierdoor minder bij het verhaal betrokken omdat ik me telkens weer moet afvragen welke dude ik nu weer in beeld zie.

Zo dat was wel een aardig lijstje ergernissen voor deze film en ook andere films, hoewel dit nog zeker niet compleet is (denk aan het gruwelijke acteren van Brad Pitt). De vraag is nu natuurlijk, waarom heeft deze film geen 1 gekregen? Daarvoor is deze film dan weer net te "goed". De grote veldslagen zorgen ervoor dat je toch wel blijft kijken. Qua entertainment biedt deze film precies wat je ervan verwacht en daarom zit je de hele gruwel dus gewoon uit, terwijl je je continu loopt te ergeren.

5 4 6 3 4

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- X2 (X-Men 2) (actie / fantasy : 8)
- Sucker Punch (actie / fantasy : 7.5)
- X-Men: Days of Future Past (actie / fantasy : 7.5)
- X-Men: The Last Stand (actie / fantasy : 7)

012345678910

012345678910

Troy
Troy
Troy
Troy

Troy

Het verhaal ken je wel: De slag om Troje waarbij aan het eind een groot houten paard gevuld met krijgers wordt gebruikt. Deze film is dan ook een grote battle, waar ik niet zo weg van ben. Daarnaast zit er verschrikkelijke drama-stukken in met hollywood romantiek. Ik ken de Odysee niet helemaal, maar volgens mij waren de hoogtepunten uit dit boek de syrenen, de cycloop en de andere wonderbaarlijke avonturen op de Griekse eilanden. Daar zouden ze een film over moeten maken. Deze film is hollywood vermaak. Met andere woorden verveel je je niet echt als je kijkt. Maar daar is dan ook alles mee gezegd.

6.5 3 6 3 4.5

- Desperado (actie : 8)
- Top 5 James Bond Films (actie / misdaad : 8)