Brazil

Boobers geeft het hieronder al aan, Brazil is een behoorlijk vage film! De voorgestelde wereld is een soort Orwelliaanse 1984-achtige, maar daar waar ik een heel moderne verwachte, is het juist een wereld die eigenlijk erg klassiek aandoet, doorspekt met een aantal futuristische snufjes. Je ziet bijvoorbeeld gangen in gebouwen die helemaal niet modern aandoen, maar eerder een beetje industrieel-achtig zijn. Sommige apparaten zijn daarentegen dan weer heel vernieuwend, maar met een klassiek uiterlijk. De karakters in deze film zijn allemaal erg bijzonder en typisch. Ook worden ze veelal gespeeld door semi-bekende acteus, zoals de dude van Allo Allo. In vergelijking met utopische voorstellingen als 1984 of Brave New World vind ik Brazil echter wat minder boeiend. Dit komt doordat de voorgestelde wereld niet grimmig genoeg overkomt, iets wat in bovengenoemde boeken zeker wel het geval is. Aan de andere kant is er wel wat humor toegevoegd om het geheel wat luchtiger te maken. Wanneer je op zoek bent naar een aparte speelfilm met een futuristische fantasy-achtige setting, dan ben je bij Brazil aan het goede adres.

7 7 8 5 6.5

- The Fall (speelfilm / fantasy : 6)
- Big Fish (fantasy / speelfilm : 7)
- Fight Club (speelfilm / actie : 9)
- Donnie Darko (speelfilm / drama : 8.5)
- The Shawshank Redemption (speelfilm / drama : 8)

Hoe beoordeelt Boobema categorie speelfilm eigenlijk?
012345678910

012345678910

Brazil

:

Brazil

Deze film is echt heel bizar te noemen! Een gekke, gruwelijke toekomst wordt beschreven aan de hand van een goede dosis flauwe humor. Ik herken ook op veel punten Monty Pyton erin, al is het niet van dat kaliber. Dat is ook logisch aangezien een aantal Monty Pytoners erin meespelen. Het administratieve baantje dat hoofdrolspeler Sam Lowry heeft, heeft veel aanzien in deze informatie-gerichte toekomst. Maar hij droomt over andere zaken: te ontsnappen uit het frustrerende mechanische systeem. Als hij een administratief foutje probeert te corrigeren, blijkt dat hier meer achter zit dan hij had verwacht en hij raakt verstrikt in allerlei staatsgevaarlijke activiteiten. Hij ziet dit echter als de kans om te ontsnappen uit het systeem om het leven te gaan leiden dat hij voor ogen heeft.

5 7 7 8 7

- Big Fish (fantasy / speelfilm : 8)
- Gandhi (speelfilm : 9)