The Iron Giant

Amerika was in de jaren 50 van de vorige eeuw nogal in de ban van de angst voor ruimtevaart en atoombommen. Dit kwam voornamelijk doordat de Sovjetunie als eerste staat ter wereld de Spoetnik de ruimte in had geschoten. Andere staten hadden schijnbaar een technologische voorsprong op Amerika en vormden aldus een gevaar. Toch werd de hoop erin gehouden, wat we al snel zien middels een filmpje in The Iron Giant . Een aantal schoolkinderen krijgt dit promo-filmpje te zien over wat te doen als er een atoombom op hun school valt. Handen boven je hoofd, onder je tafeltje kruipen, and you will live is het motto. Deze lezing moet gezien worden als achtergrondinformatie voor de film en niet als hoofdmoot van het verhaal.

Een rustig dorpje in Maine in de jaren 50. Er gebeurt nooit iets, maar op een nacht ziet een oude schipper iets groots in zee vallen en daaruit een groot monster komen. Uiteraard gelooft niemand hem en men verklaart hem als seniel. Als het jongetje Hogarth op een avond in het bos gaat wandelen komt hij een gigantische metalen reus tegen. De reus is in electriciteitsmasten gelopen en Hogarth redt het leven van de reus. De reus sluit vriendschap met Hogarth en krijgt onderdak aangeboden op de boerderij van Hogarth`s moeder. Een reus onderhouden blijkt minder makkelijk dan gedacht. Het ding moet elke dag heel veel ijzer vreten, is gigantisch groot, luisters niet altijd even goed, etc. Gelukkig helpt de lokale kunstenaar Dean mee en mag de reus op diens schroothoop eten wat hij wil.

Ondertussen zit de Amerikaanse overheid niet stil. Inspecteur Kent Mansley komt in het dorpje in Maine en ontdekt al snel dat Hogarth meer weet over de reus. De kleine jongen deelt deze informatie natuurlijk niet met Kent, maar Kent is erg doortastend en vooral ook sneaky. Hij luist Hogarth erin en stuurt vervolgens het leger op het kleine dorpje en de reus af. De reus blijkt zeer sterke zelfverdedigingsmechanieken te hebben en schiet zo ongeveer het halve leger overhoop. Als duidelijk wordt dat de reus toch echt vriendelijk is, wil de generaal de aanval stoppen. Mansley geeft echter nog net het commando een atoombom af te schieten. Dit zou de ondergang van iedereen betekenen. Wetende dat er geen plek is voor hem in deze wereld, vliegt de reus op de atoombom af en ontploft. Maar waarom begint het schroefje dat Hogarth nog heeft `s nachts opeens te bewegen?

The Iron Giant komt uit de animatiestal van de makers van The Incredibles . Pas na het succes hiervan is The Iron Giant ook bekend geworden, aangezien de film daarvoor behoorlijk geflopt was. In tegenstelling tot de meeste animatiefilms die tegenwoordig uitkomen, heeft The Iron Giant traditionele tekeningen. Dat wil zeggen dat het merendeel van de film dus niet op de computer is gemaakt. De graphics zijn wel heel erg mooi en doen denken aan de betere adventure-games die op de pc zijn uitgekomen. De humor in deze film is uiteraard altijd een beetje op kinderniveau, maar veel meer nog dan bijvoorbeeld Shrek of Finding Nemo vind ik deze film geschikt voor iedereen. Het verhaal gaat sowieso wat dieper dan andere tekenfilms en de humor is niet te melig. Al met al een leuke tekenfilm die tot de betere van de laatste jaren hoort.

The Iron Giant

7 8 7 7

- The LEGO Batman Movie (animatie / actie : 6)