The Incredibles

In vroegere tijden was Mr. Incredible een grote held. Hij versloeg samen met andere superhelden, waaronder zijn vrouw Elastigirl, allerlei gespuis en hield de stad veilig van misdaad. Na een aantal minder geslaagde acties van de superhelden, werden ze door de gewone bevolking gedwongen zich terug te trekken uit het publieke leven. Nu heeft Mr. Incredible een undercover leven onder de naam Bob Parr en leeft hij een burgerlijk leventje met zijn vrouw Helen en drie kinderen. Overdag werkt hij bij een verzekeringsmaatschappij, maar 's nachts herleeft hij met zijn oude vriend Frozone de goede oude tijden. Als Mr. Incredible op een dag ontslagen wordt en zo ongeveer tegelijkertijd een aanbod krijgt om zijn superheldenpak weer eens aan te trekken voor een taak voor de overheid, hoeft hij hier geen moment over na te denken. Hij begint echter opvallend vaak weg te zijn van zijn familie en deze krijgt dan ook wantrouwen. Wanneer Mr. Incredible gevangen wordt genomen door de nep-superheld Syndrome besluit zijn familie hem te gaan zoeken en de problemen die Syndrome veroorzaakt op te gaan lossen.

Van alle 3D animatiefilms die de afgelopen jaren zijn uitgekomen is dit verreweg de allermooiste. De graphics zijn soms echt adembenemend, zeker als er geen mensen/figuren in beeld zijn. Het lijkt dan net alsof je naar een gewone film zit te kijken. Alleen als er personen in beeld komen zie je dat het getekend is, maar dat maakt voor deze film zeker niet uit. Het verhaal over een stel mislukte superhelden is erg leuk uitgewerkt en er kan ook behoorlijk vaak gelachen worden. Ook vond ik het positief dat deze film zich, meer dan andere recente animatiefilms, niet enkel op kinderen richt, maar ook op volwassenen. Soms lijkt het dan ook net alsof je naar een actiefilm zit te kijken. Enige minpuntje vind ik dat de verrassing van de nieuwe lichting animatiefilms er inmiddels wel een beetje vanaf is. De humor die zo kenmerkend is voor deze animatiefilms ken ik inmiddels wel. Neemt niet weg dat The Incredibles een erg vermakelijke, goeie animatiefilm is!

9 6 7 6 7

- Family Guy Presents Stewie Griffin: The Untold Story (animatie / humor : 8)
- Monsters, Inc. (animatie / humor : 7.5)