Family Guy Presents Stewie Griffin: The Untold Story

Ik heb weinig zin om hier een beschrijving te geven van de familie Griffin, hoofdrolspelers uit Family Guy. Om meer over ouders Peter en Lois, dochter Meg, zoon Chris, baby Stewie en hond Brian te weten te komen kun je terecht op hun wikipedia-pagina.

Afijn, deze film handelt primair over de jongste telg uit de familie Griffin, de disfunctionele baby Stewie. Tijdens een tripje naar het zwembad komt hij bijna te overlijden. Hierdoor krijgt hij een visioen over een getormenteerd leven na de dood in een vreselijke hel, primair ingegeven door alle slechte daden die hij in het leven heeft begaan, waaronder het beramen van een moordaanslag op zijn moeder. Om te voorkomen dat hij naar de hel moet, besluit hij zijn leven te beteren.

Toevalligerwijs ziet hij niet veel later een man op televisie die sprekend op hem lijkt. Omdat hij zich al langer afvraagt of de Griffins wel zijn natuurlijke ouders zijn, besluit hij naar San Francisco te reizen om deze man op te zoeken. Deze Stu blijkt echter een Stewie uit de toekomst te zijn. Gezamenlijk reizen ze terug naar de toekomst om te zien hoe zijn leven eruit zal komen te zien. Stu blijkt een ongelooflijke loser te zijn geworden, waarop Stewie besluit zijn toekomstige zelf te helpen een coole dude te worden. Deze poging mislukt echter wanhopig, waardoor Stewie een hoop puin heeft te ruimen.

Ow ja, en ondertussen start vader Peter Griffin nog een carrière als presentator van een realityshow op de lokale tv-zender.

Deze eerste speelfilm van de Amerikaanse animatieserie Family Guy is eigenlijk geen speelfilm. Het is namelijk een samenvoeging van de afleveringen Stewie B. Goode, Bango Was His Name,Oh!, en Stu and Stewie's Excellent Adventure uit seizoen vier. Dat het geen officiële film is merk je echter nauwelijks, aangezien de afleveringen perfect in elkaar overlopen en een overkoepelend thema hebben. Hierdoor is het beoordelen van The Untold Story eigenlijk hetzelfde als het beoordelen van een willekeurige aflevering van Family Guy.

Dit gezegd hebbende, kunnen sommigen wellicht al inschatten dat een hoge beoordeling deze film ten deel zal gaan vallen. Family Guy is naar mijn smaak immers een van de sterkste tekenfilmseries van de afgelopen jaren. Ze weet de herkenbaarheid van de karakters uit The Simpsons te combineren met de scherpte van een serie als South Park. De grappendichtheid in Family Guy ligt voordurend hoog, waarbij je nauwelijks tijd krijgt om bij te komen van de voorgaande grap. Zeer sterk zijn de frequente flashbacks naar situaties waaraan de hoofdpersonen memoreren. ‘Weet je nog van toen en toen?’ en hoppa, er wordt een cutscene over toen en toen gestart.

Het is mijns inziens ook een verstandige zet geweest om een film te maken rondom het karakter van Stewie. Hoewel Peter Griffin zeker een vermakelijk figuur is, lijkt hij toch iets te veel op Homer Simpson. De totaal gestoorde baby Stewie is echter een originele vinding en verdient het om anderhalf uur in de spotlights te staan. Zijn zeer atypische en ronduit psychopathische karakter weten de volledige speelduur te vermaken. Het zien van deze film heeft me weer doen beseffen wat een enorme topserie Family Guy toch is. Ik ga me maar weer eens opmaken voor een kleine marathon.

6 8 8 8

- Monsters, Inc. (animatie / humor : 7.5)
- Beavis and Butthead Do America (animatie / humor : 7)