Fantastic Four

Een groep jonge wetenschappers werkt aan een apparaat waarmee interdimensionaal gereisd kan worden. Als het prototype gereed is, dreigt de machine geconfisceerd te worden door het Amerikaanse leger. Omdat ze zelf graag als eerste naar de andere dimensie willen gaan, besluiten ze het apparaat zelf te testen. Deze test loopt echter helemaal uit de hand; een van de wetenschappers komt in de andere dimensie om het leven en de rest muteert - kort door de bocht - tot superhelden. Zoals je kunt verwachten zet dit het leven van de groep volledig op zijn kop. Ze moeten zich dan ook herpakken in een nieuwe rol, tot het moment dat blijkt dat hun vriend in de andere dimensie nog blijkt te leven.....

De comicreeks Fantastic Four van Marvel heeft al een flinke historie van verfilmingen. In 1994 is de eerste poging gedaan, maar die film is nooit officieel uitgebracht. In 2005 en 2007 verschenen respectievelijk Fantastic Four en The Rise of the Silver Surfer. Deze films waren relatief onsuccesvol in vergelijking met andere superheldenfranchises als de X-Men. Het roer moest daarom opnieuw om en in 2015 verscheen het zeer origineel getitelde Fantastic Four

Deze nieuwe kennismaking met de fantastische superhelden bleek echter geen overweldigend succes. Een flop in de bioscoop en vervolgens ook nog genomineerd voor diverse Gouden Frambozen, waarvan onder andere die van slechtste film mee naar huis mocht. Ook andere filmcritici waren ronduit negatief over Fantastic Four

Die kritiek is wel te begrijpen. Voor een actiefilm gebeurt er namelijk verrekte weinig. Het eerste uur (!) wordt volledig besteed aan het introduceren van de hoofdrolspelers en het beschrijven van het - nogal karige - verhaal. Als er vervolgens eindelijk iets gebeurt in deze film worden alle filmclichés uit de kast getrokken. Vooral de gebeurtenissen in de andere dimensie zijn slaapverwekkend slecht. De grote gemene tegenstander heeft bovendien nauwelijks motieven om slecht te zijn, dus ook daarmee wordt de plank flink misgeslagen.

Maar toch, ik heb wel eens slechtere films gezien. En die introductie van de karakters is best leuk gedaan, waarbij sommigen van hen - Miles Teller bijvoorbeeld - alleraardigst kunnen acteren. Die negativiteit is dus wel te verklaren, maar niet volledig terecht. Echt waar, er verschijnen vele malen slechtere films. Dat wil echter niet zeggen dat Fantastic Four een aanrader is.

6 6 5 3 5

- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)
- Doomsday (actie / science fiction : 7.5)