Doomsday

Ergens in de nabije toekomst is er een virus genaamd Reaper uitgebroken in Schotland, welke in snel tempo de bevolking weet te decimeren. Het virus is zeer besmettelijk en bedreigt al gauw de rest van het Verenigd Koninkrijk over te nemen. Om dit te voorkomen besluit de Britse overheid een grote muur tussen Schotland en Engeland te bouwen. Dat de bewoners hierdoor allemaal omkomen door het virus deert ze niet. Een jong meisje, Eden Sinclair, weet Schotland echter te ontvluchten doordat haar moeder haar meegeeft aan een groep Engelse soldaten. Inmiddels werkt zij als een soort huurmoordenaar voor de overheid.

Doomsday

Jaren later staat het virus opnieuw op uitbreken, maar deze keer is dat in Londen. Men weet dat destijds in Schotland wetenschapper Kane bezig was met het creeëren van een serum. Er wordt een team samengesteld om te achterhalen of er nog aanwijzingen bestaan die duiden in de richting van een serum. Eden Sinclair wordt aangesteld als teamleider. Wanneer zij achter de muur zijn en in Glasgow aankomen, worden ze direct aangevallen door een groep barbaarse kannibalen. Er blijken zeer veel overlevenden van het virus te zijn die proberen te overleven in de restanten van de Schotse steden. Ook Dr. Kane blijkt nog in leven , maar hij voert een continue oorlog met de barbaren. Sinclair en haar al snel uitgeschakelde team moeten nu proberen hun missie te behalen in deze gewelddadige en gevaarlijke omgeving.

Doomsday

Bovenstaand verhaal doet al snel denken aan dat van 28 Days Later (2002) en hiermee zou je Doomsday af kunnen doen als een goedkope kloon. Zeker de eerste twintig minuten had ik dan ook last van een deja vu gevoel, bij een opbouw die erg veel doet denken aan genoemde Britse zombieslasher. Als het team eenmaal achter de muur komt, verandert het beeld echter volledig. Een film die dan in het hoofd opkomt is de Mad Max reeks, met zijn post-apocalyptische landschappen.

Doomsday

De barbaren waartegen tegen deze achtergrond gevochten wordt zijn een gestoord, maniakaal groepje van freaks, welke fantastisch zijn weergegeven in zowel uiterlijk als gedrag. Het geheel is daarbij geheel niet gevrijwaard van een flinke dosis bloed en andere goorheden. Zo zien we een vent in de fik gestoken worden, waarna zijn lichaam door de barbaren wordt opgegeten. Na de ontmoeting met de barbaren, is die met Dr. Kane misschien nog wel verrassender omdat de thematiek weer volledig verandert.

Doomsday

De dokter leeft namelijk in een kasteel in de Schotse hooglanden, alwaar hij een soort feodaal systeem heeft opgezet. Ridders met grote zwaarden maken hier de dienst uit, waardoor een naam als Highlander (1986) direct de kop op steekt. Niet veel later zien we een autorace die zo uit Death Race 2000 (1975) had kunnen komen en zo kan ik nog wel even door gaan.

Doomsday

Uiteraard leuk al deze filmverwijzingen, maar maakt dit Doomsday tot een goede film? Het belangrijkste argument om een hoog cijfer aan deze b-film toe te kennen is dat de sfeer in al deze verschillende scènes uitermate sterk blijft, met mooie beelden en continu aanwezige en soms volledig misplaatste achtergrondmuziek (o.a. Frankie goes to Hollywood, Fine Young Cannibals, en de Can-Can). Ook de licht satirische Britse humor maken Doomsday tot een bovengemiddeld vermakelijk werkje.

Daarnaast leven er enkel gestoorde en memorabele figuren in de geschetste wereld, wat hier zeer genietbaar is. Vooral Sol en Raven springen eruit (zie de eerste twee plaatjes hierboven). Om tot een samenvatting te komen, Doomsday is een onverwacht goede film die de meeste Amerikaanse crap die probeert dit niveau te behalen volledig wegblaast. Deze film zal zeker vaker rondjes gaan draaien in mijn dvd-speler, omdat ik zeker weet dat een tweede keer kijken voor een nog hogere beoordeling zal zorgen. Ik raad jullie aan hetzelfde te doen!

7 6 9 6 7.5

- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)
- Snowpiercer (actie / science fiction : 7.5)