Highlander

Onsterfelijken worden slechts zeer sporadisch in de geschiedenis van de wereld aangetroffen. Connor MacLeod, afkomstig uit de Hooglanden van Schotland, 'ontdekt' zijn gaven pas in de zestiende eeuw als hij bezoek krijgt van een zekere Juan, die al duizenden jaren onsterfelijk is. Het doel van deze mensen is het verkrijgen van de Prijs, waarmee je de ultieme macht in handen hebt. Slechts wanneer er nog één van hen in leven is zal deze Prijs worden uitgereikt. Hiervoor moeten de onsterfelijken eerst proberen de hoofden van al hun concurrenten af te hakken.

In 1986 is er nog slechts een handjevol onsterfelijken in leven, waaronder MacLeod. Ook zijn grootste tegenstander The Kurgan strijdt voor de Prijs en is voornemens om alleenheerser te worden. Omdat deze brute man in een grijs verleden de vrouw van MacLeod heeft verkracht is het duidelijk dat hij hier een zwaardje voor wil steken. Hulp krijgt hij van politieagente Brenda, die uit moet zoeken waarom er zoveel slachtoffers door zwaardslagen zijn gevallen.

Highlander

Highlander is een interessante mix van genres, wat mede komt doordat deze film zich in twee tijdsperioden afspeelt. Ongeveer een derde van de tijd speelt zich af in de Middeleeuwen, meer bijzonder in de Schotse Hooglanden rondom het Eilean Donan Castle. De overige tijd speelt zich -naast een klein uitstapje naar WO II- af in de jaren tachtig, waarbij het lijkt alsof de wereld een futuristisch sausje over zich heen heeft gekregen. In deze beide tijden speelt zich in principe een en hetzelfde verhaal af, maar doordat de settings zo verschillen is het moeilijk om de aandacht bij beide vast te houden. Met name de beelden uit het verleden zijn soms langdradig en dragen niet altijd bij aan het hoofdverhaal. Mijn inschatting zou dan ook zijn dat Highlander een betere film zou zijn geworden, wanneer er wordt gefocust op de hedendaagse setting.

Highlander

De soundtrack van Highlander bestaat grotendeels uit muziek van de Britse band Queen. De meeste nummers uit de film zijn terug te vinden op het album A Kind of Magic uit 1986, waaronder Princes of the Universe en de megahit Who Wants to Live Forever. De muziek kan wat mij betreft dan ook als hoogtepunt van deze film worden gezien. Het acteerwerk bijvoorbeeld is dit, ondanks aanwezigheid van Sean Connery namelijk niet.

Highlander

Highlander zou nog vele inferieure vervolgen krijgen, waaronder twee televisieseries, een animatieserie en -film en een mangafilm. Ook op papier is er van alles over deze serie geschreven en getekend. De vervolgfilms zijn als volgt:
- Highlander II: The Quickening (1991)
- Highlander III: The Sorcerer / The Final Dimension (1994)
- Highlander: Endgame (2000)