4: Rise of the Silver Surfer (Fantastic Four 2)

Reed Richards en Susan Storm, ook wel bekend als Mr. Fantastic en Invisible Woman, staan op het punt om met elkaar te trouwen. Tegelijkertijd wordt de aarde lastig gevallen door een mysterieuze meteoor, die alles waar hij overheen vliegt laat bevriezen en bovendien grote gaten in de aarde laat ontstaan. Tijdens de bruiloft vliegt de meteoor ook voorbij, hetgeen de plechtigheid volledig in het water gooit. Na een korte achtervolging blijkt de meteoor geen meteoor te zijn, maar een zilveren man op een vliegende surfplank die tot doel heeft de aarde te vernietigen.

Deze The Silver Surfer is in dienst van een vreemde all-devouring planeet die het nu op de aarde heeft voorzien. Gelukkig weten Reed en Susan samen met hun vrienden Johnny Storm (Human Torch) en Ben Grimm (The Thing) The Silver Surfer op te pakken. Helaas is hun oude vijand Victor von Doom ook bij deze actie betrokken. Hij bedenkt dat de surfplank hem wel eens heel veel macht zou kunnen opleveren. Als hij niet snel genoeg wordt tegengehouden zal de aarde echter opgegeten worden door de vreemde planeet.

4: Rise of the Silver Surfer is het vervolg op Fantastic Four uit 2005. Beide films zijn gebaseerd op de gelijknamige stripverhalen van Marvel Comics. Waar het eerste deel er wel erg lang over deed om de hoofdpersonen te introduceren, is dat nu minder nodig. Helaas wordt in een bruiloft een vervanger geworden voor dit stukje langdradigheid. Als The Silver Surfer eenmaal in beeld komt verandert dit en laat deze film zien waar ze voor bedoeld is: veel actie met mooie special effects en de juiste superheldensfeer.

Wat dat laatste betreft doet de Fantastic Four-serie mijns inziens niet onder voor de X-Men reeks. Helaas weet men bij de Fantastic Four echter niet een continu hoog niveau te bereiken, waardoor deze serie niet uit de schaduw van de X-Men weet te ontsnappen. In deel één lag dit met name aan de langdradigheid. In dit deel komt het vooral door het plotseling naar voren schuiven van Vicor von Doom als tegenstander ten faveure van The Silver Surfer. Waarom hiervoor is gekozen is mij volstrekt onduidelijk. De zilveren man is immers een boeiend genoeg figuur om voor een volledige film als vijand te kunnen fungeren. Von Doom's terugkeer is overklaarbaar en onverwacht en derhalve weinig overtuigend. Jammer, 4: Rise of the Silver Surfer heeft het hart op de juiste plaats zitten, maar weet de middelmaat niet te ontstijgen. Wat dat betreft hoop ik dat een eventueel derde deel dit wel weet te doen. Aan Jessica Alba zal dat overigens niet liggen. Zij is één van de factoren die deze film zo lekker genietbaar maakt.

8 6 6 4 5.5

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- X2 (X-Men 2) (actie / fantasy : 8)