Monster

Aileen is een straathoertje dat een behoorlijk vervelend leven achter de rug heeft. Als ze een avondje uit is in een gay-bar komt ze in contact met de naieve Selby, waar ze al snel een soort van relatie mee begint. Deze relatie loopt echter nogal stroef door de moeilijke familie van Selby en het lompe, moeilijke karakter van Aileen. Als ze weer eens gaat tippelen wordt ze in de auto van haar klant vastgebonden en gruwelijk verkracht. Haar enige uitweg is met geluk een pistool in handen te krijgen en haar verkrachter neer te schieten. Aileen ontdekt hierdoor dat mensen vermoorden een best wel makkelijke manier is om aan veel geld te komen en op deze manier vallen er dan ook snel meer slachtoffers. Haar relatie met Selby verloopt echter al snel steeds minder, mede doordat de politie naar ze op zoek is. Als Aileen wordt opgepakt zal Selby dan ook tegen haar getuigen en krijgt Aileen te horen dat ze de doodstraf krijgt.

Ik had het idee dat dit best wel een geinige film zou kunnen zijn, maar was ook bang dat er een bepaald aspect zou zijn waar ik een hekel aan heb. En dat is dat de hoofdpersoon een soort feministisch-achtig butwijf zou zijn. Helaas bleek dit dus te kloppen. Charlize Theron ziet er echt superlelijk uit en gedraagt zich ook enorm irritant, waardoor ik me behoorlijk vaak aan haar zat te ergeren. Acteren kan ze gelukkig wel, dus dat maakt dan wel weer iets goed. Wat minder is, is dat de film verder enorm cliche is. Niet dat je je echt verveelt ofzo, maar het beklijft allemaal niet echt. Vrij standaard dus.

3 7 6 5 5

- Requiem for a Dream (drama / misdaad : 8.5)
- Boyz n the Hood (drama / misdaad : 6.5)
- Sweet Sixteen (drama / misdaad : 6)
- Over the Edge (misdaad / drama : 8)
- A Bronx Tale (misdaad / drama : 7.5)

012345678910

Hoe beoordeelt Boobema categorie misdaad eigenlijk?
012345678910

Monster
Monster
Monster
Monster
Monster

Monster

Deze film heb ik vrij lang geleden een keer gezien, een jaar geleden schat ik. Maar hij is me goed bijgebleven! De grootste reden hiervoor is dat Aileen zo gruwelijk lelijk is en op een heel erg kenmerkende maar ook wel erg irriterende manier! Toch is het acteerwerk goed door dit feit want er wordt een heel kenmerkend personage neergezet! Ik vond dat apart aan de film en het had wel wat. Dit lelijke monster probeert alsnog de ware (lesbische) liefde te ervaren met een knapper en degelijker meisje. Ze doet alles om dit meisje tevreden te houden, waaronder moorden om aan geld te komen. Verder vond ik de film opzich niet heel erg boeiend en ik kan mij herinneren dat hij op gegeven moment helaas een beetje langdradig wordt.

6 7 6 6 6

- Requiem for a Dream (drama / misdaad : 6.5)
- Léon (misdaad / drama : 8)
- Gangs of New York (misdaad / drama : 7.5)
- Harsh Times (misdaad / drama : 6)
- Runner Runner (misdaad / drama : 6)

012345678910

Hoe beoordeelt Boobers categorie misdaad eigenlijk?
012345678910

Monster

Monster is mij zeer matig bevallen. In mijn optiek doet een film over een seriemoordenaar zijn werk niet goed, als na een uur speelduur pas twee gasten zijn omgebracht. Het is dan ook meer een biografie en liefdesdrama, dan een film waarnaar je kijkt voor de gruwelen. Voor de gemiddelde kijker zitten er sporadisch wel wat groffe scènes in, doch voor mij voldeed dat niet. Op weinig unieke wijze wordt er een simpel en nauwelijks boeiend verhaal verteld. Waar de film voornamelijk op parasiteert is de goede acteerprestatie van -de hier behoorlijk verrot uitziende- Charlize Theron, dus mocht je van haar schoonheid willen genieten dan raad ik je aan niet naar Monster te kijken, maar bijvoorbeeld 2 Days in the Valley op te zetten. Een Oscar viel de Zuid-Afrikaanse ten deel voor haar vertolking, wat voor de verandering een vrij juiste beslissing was van The Academy. Voor de rest is het vlees noch vis, dit veel te goed ontvangen relaas over "de eerste vrouwelijke seriemoordenaar".

Biografieën van andere seriemoordenaars op Filmboob:

6 7 5 4 4.5

- Hana-bi (drama / misdaad : 7)