Gangs of New York

Gangs of New York speelt zich af eind negentiende eeuw in Amerika's grootste stad New York. Dagelijks kwamen er honderden voornamelijk arme Europese landarbeiders hun geluk zoeken in het land waar het goud op straat zou moeten liggen. De meeste nieuwelingen konden echter ook in New York het geluk niet vinden. Bovendien liep de integratie tussen de nieuwkomers en de al wat langer in New York wonende bevolking ook voor geen ene meter. Verschillende bendes, meestal bestaande uit een enkele nationaliteit, bestreden elkaar. In deze setting komt ook de Ierse Amsterdam Vallon. Hij wil wraak hebben op de moordenaar van zijn vader. Al snel werpt hij zich op als beschermer van de rechten van zijn mede-Ieren in New York.

Scorsese weet met een niet al te origineel scenario toch een uitermate sfeervolle film neer te zetten. Mede debet hieraan is het sterke acteerwerk van Leonardo DiCaprio (een van zijn betere rollen) en de mij onbekende Daniel Day-Lewis. De mooie decors en prachtige aankleding zorgen voor een mooi tijdbeeld van een belangrijke en interessante periode in de Amerikaanse geschiedenis.

8 7 8 7 7

- Over the Edge (misdaad / drama : 8)
- A Bronx Tale (misdaad / drama : 7.5)
- De Dominee (misdaad / drama : 7)
- Manhattan Melodrama (misdaad / drama : 7)
- Sleepers (misdaad / drama : 7)

Hoe beoordeelt Boobema categorie misdaad eigenlijk?
012345678910

012345678910

Gangs of New York
Gangs of New York
Gangs of New York
Gangs of New York

Gangs of New York

Leonardo`s vader is vermoord dus wraak ligt op de loer! Onder het motto `know your enemy ` gaat Leonardo om met de moordenaar van zijn vader, die een beruchte bendeleider is in het New York van de 19e eeuw. Hij speelt mee met de vieze spelletjes van deze meneer met snor en na verloop van tijd groeit er toch wel een band tussen ze. Het is dan wel een crimineel, maar hij heeft wel sterke noties van eer en oprechtheid. Ze krijgen een soort (platonische) haat-liefde verhouding. Maar het moment der wraak zal komen en dit ontaard in desastreuse gevolgen. De sfeer van deze film is heel goed geslaagd. De ouderwetse stad die wordt neergezet spreekt tot de verbeelding, evenals de personages die stuk voor stuk hulpeloosheid uitstralen. Het verhaal is wellicht cliché, maar passend bij dit soort films en daardoor geen minpunt. Al bij al een aanrader!

8 7 7.5 7 7.5

- Léon (misdaad / drama : 8)
- Harsh Times (misdaad / drama : 6)