Sleepers

Vier kleine jongens uit de wijk Hell`s Kitchen hebben de tijd van hun leven. Ze zijn niet altijd even braaf, maar vaak luisteren ze toch wel naar wat Father Bobby heeft te zeggen. Op een dag besluiten ze maar weer eens een hotdog te jatten bij de lokale stand. Hoewel ze het eigenlijk helemaal niet doorhebben loopt hun geintje helemaal in de fout. De hotdog-wagen valt van een trap af en squished daar een dude dood. Als straf moeten ze minstens jaar lang naar een heropvoedingskamp voor jongens. In dit kamp zitten allemaal hele aardige bewakers. De meeste contacten met deze bewakers ondervinden de jongens anaal. Verkrachting, extreem geweld, eenzame opsluiting, noem het maar op, ze maken het allemaal mee.

Twintig jaar later hebben de jongens allemaal een soort van baan. Twee zijn huurmoordenaars en de andere zijn advocaat en journalist. De twee huurmoordenaars komen op een dag in een restaurant de hoofdbewaker Nokes tegen. Deze Nokes was de allergrootste klootzak van de bewakers. Ze besluiten dan ook meteen hun wraak te nemen en schieten hem ter plekke dood, maar worden opgepakt door de politie. Dan zetten beide andere jongens een plan in werking, waarbij ze alle andere bewakers erbij naaien en de twee moordenaars vrijkrijgen. Dit plan wordt in de rechtszaal uitgevoerd en hierna kunnen de mannen eindelijk hun verleden van zich af zetten.

Het verhaal van Sleepers is op zich wel vermakelijk, misschien niet bijster origineel, maar zeker de moeite waard. Ook over het acteren ben ik te spreken, wat eigenlijk wel verplicht is met een cast met o.a. Robert de Niro, Dustin Hoffman, Brad Pitt en Kevin Bacon. In principe vind ik Sleepers een goede film, maar voor mijn gevoel gebeurde er te weinig in de film. Dat heeft ook te maken met de rechtbank-scènes die soms wat saai zijn. Ook vond ik dat de film soms te moraliserend was en dat er een te happy ending was. Ik zou zeggen; zeker een keer kijken, maar niet zo goed als ik gehoord had.

6 8 7 6 7

- Over the Edge (misdaad / drama : 8)
- A Bronx Tale (misdaad / drama : 7.5)