Lilja 4-Ever

Regisseur Moodysson houdt ons graag voor dat de hele wereld en alle elementen erop helemaal verrot zijn. Zo zijn er nauwelijks mooie plekken te vinden in de wereld van Lilja 4-ever . De troosteloze Russische suburbs zien er dan ook precies hetzelfde uit als de Zweedse. Maar ook de mensen in Lilja 4-ever zijn stuk voor stuk grote klootzakken. Lilja`s moeder die haar dochter verlaat en later niet meer erkent, Lilja`s tante die Lilja er financieel bijnaait, Lilja`s vrienden die gewoon verraders blijken te zijn en Lilja zelf ook, onvriendelijk tegen vrijwel iedereen die ze tegenkomt. Jaja, de wereld is echt heel erg kut en daarom moeten wij het lot van Lilja ook heel erg vinden. Ze wordt meerdere keren verkracht en allerlei oudere rijke mannetjes hebben er helemaal geen problemen mee de 16-jarige Lilja eens een goede beurt te geven. Wat zijn mannen trouwens toch een klootzakken! Behalve Volodya, want die krijgt vleugeltjes na zijn zelfmoord. En spuit elf de engel komt dan honderd keer in beeld om Lilja voor te houden dat de wereld echt wel meer is dan allerlei verkrachtingen en andere ranzige praktijken. Lilja denkt daar anders over en wil ook graag in de hemel. Kunnen ze samen eindelijk die kut-basketbal waar Volodya heel de film mee rondloopt gebruiken.

4 6 5 3 4.5

- American Beauty (drama / humor : 9)
- Boogie Nights (drama / erotiek : 8.5)
- Requiem for a Dream (drama / misdaad : 8.5)
- Walk the Line (drama / romantiek : 8)
- Falling Down (drama / humor : 8)

012345678910

Lilja 4-Ever
Lilja 4-Ever

Lilja 4-Ever

Het plot van deze film kan je bij Yahhrrrrm lezen. Na baggerproductie Tillsammans werd ik enigszins positief `verrast` door deze film. Dit wil zeggen dat hij niet zo gruwelijk was als ik vermoedde. Dit komt doordat het onderwerp van Lilja 4-ever boeiender is. Het gaat tenminste ergens over.

Het eerste deel van de film dat zich afspeelt in Rusland, vind ik wel aardig. Hierna neemt de film een duik als Lilja naar Zweden verhuist. Sowieso doen dan een paar vreselijke Zweedse `acteurs` hun intrede. Maar de film is dan inmiddels ook 100% voorspelbaar geworden, zodat je het einde van de film zit af te wachten omdat je toch wel weet hoe het zal lopen.

Wat ik ook wel opmerkelijk vond, was dat er niet met naaktscenes gestrooid werd zoals gebruikelijk is in dit soort cultfilms. In deze film had ik het nog wel begrepen als Moodysson het wel had gedaan, aangezien het om een prostitué gaat. Maar hij houdt het netjes.

Ik heb mij een paar keer geërgerd aan slechte belichting in de film. Als Lilja bijvoorbeeld in een vliegtuig zit, zie je een grote slagschaduw tegen de muur rechts van haar. Toen ze de opname maakten, hebben ze waarschijnlijk zomaar een grote lamp links van haar neergepleurt, terwijl licht in een vliegtuig altijd van boven komt. Zo zijn er ook een aantal andere scenes waarbij grote slagschaduwen het geheel onnatuurlijk doet overkomen.

Moodysson heeft wat mij betreft niet wederom iets vreselijk slechts neergezet, maar iets wat er wel mee door kan. Voor zijn begrippen goed, dus.

2.5 4.5 4.5 5 4

- Smultronstället (Wild Strawberries) (drama / speelfilm : 8.5)
- Play (drama / thriller : 8.5)
- Babel (drama : 8)
- Sjunde inseglet, Det (The Seventh Seal) (drama / speelfilm : 8)
- The Perks of Being a Wallflower (drama / romantiek : 8)

012345678910

Lilja 4-Ever

De zestienjarige Lilja leidt een uitzichtloos leven ergens in Rusland. Haar moeder is een hoer die haar verlaat en naar Amerika emigreert. Lilja heeft geen rooie cent en verdoet haar tijd met het snuiven van lijm en het rondhangen met de jongere Volodya, die verliefd is op haar. Noodgedwongen heeft ze twee keer seks tegen betaling. Een of andere gast houdt haar dan allemaal mooie plaatjes voor van een beter leven in Zweden, waar haar een leuk baantje wacht. Alvorens ze door hem op het vliegtuig wordt gezet, verkrachten enkele locals haar. Maar goed, er wacht haar een beter leven in Zweden. Helaas, haar nieuwe werkgever blijkt een pooier en laat haar ontwaken uit haar naïeve droom met een verkrachting. Ondertussen pleegt Volodya zelfmoord door een overdosis te nemen. Talloze gasten gaan over Lilja heen, terwijl ze wordt afgescheept met wat Happy Meals . Dat ze deze gang van zaken niet al te fijn vindt moge duidelijk zijn. Lilja probeert dan ook te ontsnappen. Als dat lukt pleegt ze zelfmoord door van een viaduct te springen, boehoe...

De regisseur zal zijn verhaaltje wel klaar hebben dat hij allerlei misstanden aan de kaak wenst te stellen. Mijn lezing is echter dat het publiek eerder een slechte film accepteert als deze handelt over een zielig verhaaltje. De acteerprestaties wil ik nog wel een voldoende geven, maar voor de rest is Lilja 4-Ever bijna huilen met de pet op. Het dieptepunt van de film is dat Volodya gewoon terugkomt na zijn dood om vervolgens met vleugels op zijn rug wat aan te kloten. Voor de rest is het camerawerk slecht en heeft Lilja´s personage geen enkele diepgang. Hierdoor boeide het me verrekte weinig wat er met haar gebeurde en dat zou natuurlijk wel moeten met een dergelijke film. De regisseur slaat de plank compleet mis met deze film, die het midden houdt tussen exploitatie-cinema en een docu over vrouwenhandel. Lilja 4-Ever is voor een zogenaamd goede film vrij slecht.

5 6 3 4 4

- Citizen Kane (drama : 8)
- Factotum (drama / humor : 7.5)