Non-Stop

De Noord-Ierse acteur Liam Neeson groeide op zijn oude dag uit tot een actiester dankzij de filmreeks Taken (1, 2, 3) rond een voormalige CIA-agent die de ene misdadigersbende na de andere in de pan hakt: Opa op Oorlogspad. Maar één jaar voor Taken, werd de toen 55-jarige Neeson gecast voor een fysiek zware rol in de western Seraphim Falls. Wellicht gaf die rol regisseurs het idee dat hij geschikt was voor actiefilms voor bejaarden.

Non-Stop

Non-Stop lijkt op ironische wijze naar Seraphim Falls te verwijzen: Neeson speelt een Air Marshal, iemand die moet zorgen voor de veiligheid tijdens internationale vluchten, en de actie doet soms denken aan die van een wildwestfilm: het gangpad fungeert als de dorpsstraat en aan het slot krijgen we zelfs een shootout tussen de held en de schurk. Het verhaal is er één van het type recht-voor-de-raap: vlak nadat hij aan boord is gegaan, krijgt Air Marshal Bill Marks een sms-bericht dat iedere 20 minuten een passagier zal worden gedood tenzij er $ 150 miljoen wordt overgemaakt op een bepaalde bankrekening. De dader bevindt zich blijkbaar aan boord en al snel blijkt dat Marks tegenover een zeer geslepen misdadiger staat: alle aanwijzingen die hij verzamelt, wijzen namelijk in zijn eigen richting ...

Neeson deed in zijn jeugd aan boksen dus actie is hem niet helemaal vreemd. Maar de man is inmiddels 62 en hij heeft al laten weten dat het drukke gedoe hem steeds zwaarder valt. In Non-Stop speelt hij een wat verlopen figuur die regelmatig te diep in het glaasje kijkt, en daarom fysiek niet helemaal in orde is. Dat werkt prima: Neeson kreunt en zucht dat het een aard heeft. Ook het thrillergedeelte werkt uitstekend: Wie is degene die het vliegtuig dreigt op te blazen? En hoe denkt Marks hem te stoppen?

Non-Stop is een heel behoorlijke actiethriller, opwindend en bij vlagen behoorlijk spannend. Helaas verkwist de film het talent van enkele goede actrices zoals Julianne Moore en Michelle Dockery (velen zullen haar kennen van de TV-serie Downton Abbey). Ook duurt de film nogal lang (meer dan twee uur) en wordt het laatste restje geloofwaardigheid in de finale overboord gekieperd.

7 6.5 7 6 6.5

- Skyfall (actie / thriller : 8)
- Licence to Kill (actie / thriller : 7.5)