From Russia with Love

De tweede Bondfilm, en de eerste waarin Desmond Llewelyn als Q zijn nieuwste snufjes komt tonen. Zijn scène is echter kort en wordt vrij serieus aangepakt. Dat geldt ook voor de rest van de film: Connery debiteert een paar flauwe woordgrappen, maar voor het overige is deze Bond een echt spionageavontuur in de traditie van de romans van Ian Fleming.

From Russia with Love

Bond wordt naar Istanbul gezonden omdat een Russische agente, Tatyana Romanova, heeft laten weten dat ze wil overlopen naar het westen. Via haar wil de Britse geheime dienst beslag leggen op een lektor, een Russische decodeermachine. In werkelijkheid is het een val voor Bond: Tayana is geronseld door Spectre, de organisatie van de geheimzinnige Blofeld, die wraak wil nemen op Bond voor de dood van Dr. No. De leiding van de operatie is in handen van de N° 3 van de organisatie, Rosa Klebb, een voormalige kolonel van de Russische geheime dienst. Red Grant, een huurmooordenaar, is speciaal opgeleid om Bond te doden.

Omdat de sfeer hier nog vrij ernstig is, vinden veel fans van het eerste uur dit de beste Bond. Er valt iets voor te zeggen, maar er valt ook wat op af te dingen. Het script zit vol dubbele bodems en verrassende wendingen, en dit is één van de weinige Bonds die echt spannend zijn. Tegelijkertijd klinken sommige wendingen nogal vergezocht en zijn sommige scènes hoogst onwaarschijnlijk. In een serieuze context kan dat storend overkomen. Verder is Daniela Bianchi wel mooi (ze was runner up tijdens de Miss Universe verkiezing van 1960), maar geen groot actrice. Omdat haar rol groter is dan die van de meeste Bondgirls, valt dat op.

Het absolute hoogtepunt van de film is het kat-en-muisspel op de Orient Express, met de huurmoordenaar Grant die zijn aanslag voorbereid op 007. Het uiteindelijke gevecht tussen beiden is kort maar zeer hevig en geldt terecht als één van de best geënsceneerde vechtscènes uit de geschiedenis. Andere hoogtepunten worden geleverd door twee vechtende zigeunerinnen (tjonge, jonge), de dodelijke schoentjes van Rosa Klebb en de dubble finale met een helikopteraanval (een scène die doet denken aan North by Northwest) en de achtervolging op het water, waarbij Bond het wateroppervlak omtovert in een vuurzee.

Enkele bijzonderheden:

·         Het personage van Desmond Llewelyn staat hier nog te boek als ‘Majoor Boorthroyd, hoofd van de Afdeling Q. Pas later zou men hem gaan aanduiden als ‘Q’, zoals wij hem allemaal kennen.

·         De acteur Pedero Armendáriz kreeg in de voorbereiding van zijn rol te horen dat hij aan kanker leed. Zijn scènes kregen voorrang, toch overleed hij nog voor het einde van de opnamen en moest hij in sommige scènes worden ‘gedubbeld’

·         De titelsong, vertolkt door de crooner Mat Monro, is niet te horen tijdens de credit sequence, maar pas aan het slot van de film

6.5 7 8 7.5 7.5

- Skyfall (actie / thriller : 8)