Peur sur la Ville

Vandaag de dag geldt dit als één van de beste actievehikels van Jean-Paul Belmondo, maar in 1975 was de film niet echt een doorslaand succes. Velen vonden Peur sur la Ville te gewelddadig en te veel afgekeken van Dirty Harry.

Belmondo is commissaris Letellier, een politieman met nogal onorthodoxe methodes. Tijdens een wilde achtervolging is een omstander geraakt door een rondvliegende kogel, en interne zaken onderzoekt door wie de kogel werd afgevuurd. Terwijl Letellier nog steeds achter de gangster aanzit die hem bij de achtervolging ontsnapte, begint een psychopatische moordenaar de stad te terroriseren: hij kwelt vrouwen met obscene telefoontjes en brengt ze vervolgens om het leven. Via een toeval komt Letellier de maniak op het spoor en als hij eenmaal bloed heeft geroken, weet deze bloedhond van geen ophouden ...

In 1975 stond Belmondo op een tweesprong: hij had de belofte als acteur (gewekt in films van Godard en Melville) niet helemaal kunnen waarmaken, en voelde zelf ook meer voor het actiegenre dan voor arthouse. Hij was zeer atletisch en stond er om bekend dat hij zijn stunts zelf uitvoerde, ook al waren ze levensgevaarlijk. Het hoogtepunt in Peur sur la Ville is een achtervolging die begint op de daken van het warenhuis La Fayette, verder wordt gezet door de straten van Parijs, en uitmondt in een dolle tocht door de metro, waarbij Belmondo zich staande tracht te houden op een voortrazend treinstel.

Het script van peur sur la Ville is niet veel soeps. De twee verhaallijnen (rond de gangster en de psychopaat) zijn wat onhandig verweven en veel scènes en wendingen zijn weinig geloofwaardig. Alle aandacht gaat uit naar de actie, en die is eerste klas. De scène in de metro is nagelbijtend spannend en de achtervolging op de daken van het warenhuis bijna ongelooflijk; zelfs als je de scène meerdere malen hebt gezien, hou je op sommige momenten letterlijk je adem in. Peur sur la Ville de Franse actiefilm op zijn allerbest en Belmondo in topvorm.

9 7 7 6 7.5

- Skyfall (actie / thriller : 8)
- From Russia with Love (actie / thriller : 7.5)