The Nightmare Before Christmas

Hoe Boobers er precies aan komt dat het in A Nightmare Before Christmas (ANBC) ambachtelijke animatie betreft is me niet helemaal duidelijk. De film is inderdaad niet op de computer gemaakt, maar is ook niet met de hand getekend. Veeleer zijn het een soort poppen en handgemaakte landschappen waar deze in rondlopen. Maar goed, hier gaat het niet helemaal om natuurlijk, hoewel de manier waarop de poppetjes zijn gemaakt wel erg mooi is. Dit draagt op zich bij aan de sfeer van ANBC, die een beetje grimmig is omdat er in de donkere wereld van Halloweentown wordt gespeeld. Ondanks de mooie animaties en de goede sfeer trekt ANBC me absoluut niet en dit zal ik uitleggen aan de hand van het begin van de film.

Jack Skellington is de gast die altijd alle Halloween-zaken organiseert. Dit doet hij echter al zo lang dat het hem behoorlijk begint te vervelen, zeker aangezien Halloween elk jaar hetzelfde is. Dus gaat Jack hierover een liedje zingen. Vervolgens gaat hij terug naar zijn eigen huisje en voelt hij zichzelf heel erg verdrietig. Dus gaat Jack hierover een liedje zingen. Als hij een tijdje rondloopt ontdekt hij de ingang van Santaclause Town en dit bevalt hem wel. Dus gaat Jack hierover een liedje zingen. En dan ziet hij de kerstman. Dus gaat Jack hierover een liedje zingen. En het vervelende is dat we dan pas zo`n 15 minuten in de film zitten. Boobers zegt dat er in ANBC niet zo heel veel wordt gezongen, maar dat is onzin. Van de 76 minuten die de film duurt bestaat minstens de helft uit liedjes en dat gaat behoorlijk irriteren. Vergelijk het een beetje met South Park: Bigger Longer & Uncut. Ook daar wordt de genialiteit van een film onderuit gehaald door er een soort halve musical van te maken.

7 7 7 5

- Family Guy Presents Stewie Griffin: The Untold Story (animatie / humor : 8)
- Monsters, Inc. (animatie / humor : 7.5)
- Beavis and Butthead Do America (animatie / humor : 7)
- The Incredibles (animatie / humor : 7)
- Finding Nemo (animatie / humor : 7)

Hoe beoordeelt Boobema categorie animatie eigenlijk?
012345678910

012345678910

The Nightmare Before Christmas
The Nightmare Before Christmas
The Nightmare Before Christmas
The Nightmare Before Christmas

The Nightmare Before Christmas

Deze film maakt op geweldige wijze gebruik van `ambachtelijke` animatie en special effects om een zeer bijzondere en orginele fantasiewereld te vertonen. Heel de film ademt hierdoor een zeer aparte sfeer uit. Met alleen computereffecten zou je dit niet voor elkaar krijgen denk ik.

De korte beschrijving vertelt in feite heel het verhaal. Het is een kinderfilm, dus het verhaal hoeft niet al te ingewikkeld. Wat ook bijgezegd moet worden, is dat het in een soort musical-vorm is. Hier hou ik over het algemeen niet zo van, maar gelukkig werd er niet zo heelveel gezongen. Voor een kinderfilm lijkt het me een van de betere die er bestaan! Wel voor wat oudere kinderen, want ik kan me ook indenken dat sommige poppetjes heel eng kunnen overkomen op jonge kids (Dus pas over een jaar of 8 kopen, Boobiëlle en Boobbert!!)

9 8.5 8.5 7

- Hauru no ugoku shiro (Howl's Moving Castle) (animatie / fantasy : 8)
- Sen to Chihiro no kamikakushi (Spirited Away) (animatie / fantasy : 8)
- Hotaru no haka (Grave of the Fireflies) (animatie / oorlog : 7.5)
- Team America: World Police (animatie / humor : 7)
- Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit (animatie / humor : 6.5)

Hoe beoordeelt Boobers categorie animatie eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Boobers categorie horror eigenlijk?
012345678910

The Nightmare Before Christmas

Alhoewel de animaties misschien knap in elkaar zijn gezet en het verhaal zeker niet onaardig is kan ik toch echt geen punt hoger of gelijk aan een 4 toekennen aan deze film. Dat komt door het vreselijke steeds terugkerende gezang van de hoofdpersoon. Is het ene liedje afgelopen en denk je eindelijk het verhaal weer op te kunnen pakken, begint die gast na 1 minuut alweer aan je kop te jengelen (ik snap nog steeds niet hoe een medeboob kan zeggen dat er niet zoveel in deze musical wordt gezongen). Als de muziek dan nog goed was kon ik het tenminste nog bekijken alszijnde een veel te lang durende videoclip. Helaas is dat echter niet het geval. Ik denk Gert en Samson of K3 de liedjes nog heel wat overtuigender hadden kunnen brengen en het punt van deze animatie/musical misschien wel hadden kunnen opkrikken tot een 4.5.Boobbertooooooooooooooooooooooooooooooooooooohh

6 5 7 3.5

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobbert:
- Saw (horror : 6)