The Legend of the Seven Golden Vampires

Deze co-productie combineert de Britse horror van Hammer met de Kung Fu van de Shaw Brothers uit Hong Kong. De film geniet ook bekendheid als de enige productie van Hammer waarin Dracula niet door Christopher Lee wordt gespeeld. In plaats daarvan krijgen we John Forbes-Robertson, maar de geest van de Graaf gaat al gauw over op een Chinese monnik, zodat Dracula incognito naar China kan afreizen.

In China houdt de beroemde vampierenjager Dr. Van Helsing een lezing aan de universiteit van Chongqing over de legende van de zeven gouden vampieren die al eeuwenlang een dorp in het binnenland terroriseren. Geen van de studenten wil hem geloven, of toch: eentje, een jongeman genaamd Hsi Ching. Samen met Hsi Ching trekt Van Helsing het binnenland in om de legende te onderzoeken. Ook Van Helsing junior sluit zich bij het gezelschap aan, samen met een verleidelijke weduwe (gespeeld door de Noorse seksbom Julie Ege) die de expeditie financiert en door Van Helsing Jr. uit de handen van een stelletje schurken is gered.

De Chinese vampiers dragen gouden maskers en bewegen zich al huppelend voort, alsof ze aan zaklopen doen (dat hoort blijkbaar zo, in een Chinese vampierenfilm). De handeling wordt van tijd tot tijd onderbroken voor tamelijk groots opgezette demonstraties van martial arts en we krijgen wat blote borsten te zien van Chinese maagden die ten prooi vallen aan de bloedzuigers. Kortom: deze film is een ratjetoe zonder weerga, maar vreemd genoeg is dat ratjetoe best vermakelijk. De opzet is ridicuul maar de aanpak is energiek en de vechtscènes* zijn bekwaam in beeld gebracht. Ook de vurige finale is een voltreffer.

De productie werd gekenmerkt door spanningen op de set in verband met linguïstische en culturele verschillen. De film werd grotendeels opgenomen in Hong Kong en de Europese (grotendeel Britse) crew was niet te spreken over de nogal armzalige omstandigheden op en rondom de set. De oorspronkelijke regisseur, Gordon Hessler, haakte om die reden af en moest worden vervangen door veteraan Roy Ward Baker, die vervolgens veel vijanden maakte met zijn gewoonte om acteurs af te blaffen. Daar waren de Chinezen niet van gediend.

Noot:

* Ward Baker heeft later beweerd dat hij de vechtscènes zelf had geregisseerd, maar volgens sommige bronnen was de verantwoordelijke man een zekere Chang Cheh, één van de sterregiseurs van de Shaw brothers studio. Ook stuntcoördinator Liu Chia Liang wordt genoemd als regisseur (hij was jarenlang Cheh’s assistent).

Hiermee zijn alle door Hammer Film Productions gedraaide Draculafilms besproken. De reeks omvat 9 titels:

* The Legend of the 7 Golden Vampires - 1974

6 6 6 6 6