Bernhard, Schavuit van Oranje

Bernard, Schavuit van Oranje is een vierdelige tv-serie, over het leven van Bernhard von Lippe-Bisterveld, beter bekend als Prins Bernhard. In de serie vertelt Bernhard zijn levensverhaal aan zijn aangeboren kleindochter, Maxima. De vier delen hebben telkens betrekking op een cruciale periode in het leven van de Prins.

1. De prins

In het eerste deel maken we kennis met de jonge graaf Benno Von Biesterfeld, een kleurrijke societyfiguur. Zijn familie dringt aan op een huwelijk met de Nederlandse kroonprinses Juliana. Benno voelt er weinig voor (de prinses is niet erg aantrekkelijk), maar verandert van mening als hij wordt bedrogen door een minnares en het idee krijgt dat het huwelijk hem op de Nederlandse troon zal brengen. De prinses valt als een blok voor de charmante playboy.

2. De Held

Benno, nu in het bezit van de Nederlandse nationaliteit, sluit zich aan bij het Nederlandse verzet. Ook internationaal doet hij zich graag voor als verzetsstrijder, maar de Britten vertrouwen hem niet: voor de oorlog is hij immers lid geweest van de NSDAP en de Reiter SS. In die tijd ontmoet hij ook Ian Fleming, de latere auteur van de James Bond-romans. Later zal het gerucht de ronde doen dat Fleming 007 gedeeltelijk heeft gebaseerd op de persoon van Prins Bernard. In deze aflevering komt ook de stadhoudersbrief ter sprake, de brief die Bernhard in 1942 zou hebben geschreven aan Hitler, en waarin hij voorstelde om stadhouder te worden van Nederland (de Duitsers zouden zich terugtrekken, maar Nederland zou onder Duitse invloedssfeer blijven). De brief zorgt nog steeds voor de nodige discussies onder historici.

3. De Crisis

Het leeuwendeel van deze aflevering wordt ingenomen door de affaire Greet Hofmans, die tot een constitutionele crisis zou leiden. Hofmans was een gebedsgenezeres die werd uitgenodigd op Soestdijk in de hoop dat zij iets zou kunnen doen aan de oogkwaal van de vierde dochter van het koninklijk echtpaar, Marijke (de latere Christine). Juliana raakt in haar ban en daardoor worden Bernard en Hofmans gezworen vijanden. Er ontstaat een explosieve situatie: Juliana dreigt met een scheiding en Bernard probeert haar af te zetten en zijn oudste dochter - Beatrix - op de troon te plaatsen. Uiteindelijk wordt Hofmans de toegang tot Soestdijk ontzegd, maar gaat de scheiding niet door en blijft Juliana koningin.

4. De Val

Het gaat de prins lange tijd voor de wind: hij wordt voorzitter van diverse internationale organisaties en aangesteld als ambassadeur van het Nederlandse zakenleven. Intussen neemt hij ook zijn leven als playboy weer op en verwekt diverse kinderen bij andere vrouwen. In 1976 wordt bekend dat hij steekpenningen heeft aangenomen van het bedrijf Lockheed. De socialistische politicus Joop den Uyl beweegt hemel en aarde om een constitutionele crisis te voorkomen. Hij slaagt daarin, maar de rol van Prins Bernhard is uitgespeeld. De laatste dertig jaar van zijn leven slijt hij in een aparte vleugel van Soestdijk.

De serie is geschreven door Tomas Ross, die eerder al een roman aan de prins had gewijd. Zijn scenario zit handig in elkaar, en de serie kijkt lekker weg, maar de constructie (Bernard die zijn levensverhaal vertelt aan Maxima) gaat gaandeweg wat irriteren. Het acteerwerk is goed, maar het is jammer dat we in Nederland zelden gebruik maken van stemacteurs (naast spelacteurs): de beide acteurs die Bernard spelen (als jongeman en als bejaarde) zetten hem goed neer, maar hebben een zeer afwijkend accent en stemgeluid. Vooral bij Eric Schneider (als de oude Bernhard) heeft dit onprettige consequenties omdat hij fysiek zo goed op de prins lijkt: als hij zijn mond open doet, wordt de betovering verbroken. Loes Haverkort heeft het accent van Maxima overigens goed te pakken. Beatrix wordt door drie verschillende actrices gespeeld en met name Iris van Geffen excelleert als de jongvolwassen kroonprinses.

Noot:

Voor een een uitgebreide visie op de Prins en zijn daden, zie mijn artikel: Van de Prins geen Kwaad

6 7.5 7.5 7 7