Bored to Death

Bored to Death is een komische HBO-serie. De serie is bedacht door de schrijver Jonathan Ames en gaat over een schrijver die ook Jonathan Ames heet (en wordt geacteerd door acteur/componist Jason Schwarzman, die tevens de muziek voor de serie schreef). De Jonathan uit de serie worstelt met het schrijven van zijn tweede roman (zoals iedereen weet de moeilijkste) en probeert wat bij te verdienen als privé-detective.

Aan het begin van de reeks gaan Jonathan en zijn vriendin Suzanne uit elkaar. Ze zijn duidelijk nog steeds gek op elkaar, maar beiden zo onhandig dat alle pogingen om het weer goed te maken op een ramp uitlopen. Ook als detective is Jonathan geen hoogvlieger: hij heeft geen vergunning en dus kan hij geen grote zaken aannemen. Meestal zit hij achter zoiets onbenulligs aan als een verdwenen skateboard, en hij geeft meer geld uit als detective dan hij verdient.

Bored to Death is een verrassend leuke, kleine serie: de afleveringen duren slechts 25 minuten, met uitzondering van de slotaflevering (eigenlijk twee samengevoegde episodes). Jonathan wordt telkens bijgestaan (of tegengewerkt) door zijn vriend Ray, een seksueel gefrustreerde striptekenaar, en George, uitgever van een magazine en een onverbeterlijke vrouwenversierder. Wat deze drie totaal verschillende types gemeen hebben, is dat ze alle drie dol zijn op hasj, en dus de helft van de tijd zo stoned zijn als een garnaal. Dit is niet echt een politiek correcte serie. De humor is typisch Joods (lachen om je eigen tegenslag en ellende) en doet soms vaag denken aan Woody Allen (het verbale geweld blijft echter achterwege).

Aan hoofdrolspeler Schwarzmann moet je wat wennen. Door zijn kleine gestalte en grote neus (daar worden nogal wat grappen over gemaakt) past hij wel prima in de rol. Hij wordt voortreffelijk bijgestaan door twee bekenden: standup comedian Zach Galifianakis (bekend uit The Hangover I & II) en routinier Ted Danson (bekend uit o.m. Cheers). Ook de bijrolletjes zijn leuk ingevuld. Olivia Thirlby is een traktatie als Jonathan's ex-vriendin Suzanne, die even klungelig en onnozel is als hij.

7.5 7 8 7.5

- Scott & Bailey (serie : 7.5)
- Shokuzai (serie : 7.5)