Shokuzai

Shokuzai - in het Engels: Penance (Boetedoening of, nog treffender: Penitentie) - is een vijfdelige Japanse thrillerserie. In een Japans dorpje wordt een schoolmeisje genaamd Emili vermoord door een jongeman. Haar vier vriendinnetjes hebben de dader gezien, maar beweren dat ze zijn gezicht niet meer voor de geest kunnen halen. Elke aflevering begint met een korte terugblik en gaat vervolgens 15 jaar vooruit in de tijd, als de meisjes inmiddels jonge volwassenen zijn. Er is dan nog altijd geen spoor van de dader.

De eerste aflevering duurt 75 minuten en omvat, naast de gebeurtenissen op de fatale dag, ook het verhaal van Sao, de meest verlegen en introverte van de vier  vriendinnetjes. Ze is door de gebeurtenissen geheel van slag geraakt, ook lichamelijk: ze is nooit ongesteld geworden, en heeft nooit vriendjes gehad. Om die reden wordt ze het slachtoffer van een freak die haar verleidt tot het aangaan van een bizar huwelijk.

Daarna volgen vier afleveringen van 50 minuten, waarin het lot van de drie andere vriendinnetjes uit de doeken wordt gedaan: Maki wordt lerares en is in alles het tegendeel van Sao: ze is assertief en heeft last van woedeaanvallen. Om haar agressie te kanaliseren volgt ze lessen in de vechtsport Kendo. Als ze het geleerde in de praktijk brengt, wekt ze eerst bewondering, maar uiteindelijk zal ze in botsing komen met het starre Japanse schoolsysteem. De zwaar gebouwde en onaantrekkelijke Akiko (bijgenaams “beer”) verliest de greep op de werkelijkheid nadat haar broer (de enige die echt van haar hield) vader is geworden van een dochter. Yuki is opgegroeid met een grote zus die in verband met haar zwakke gezondheid altijd haar zin kreeg; als volwassene probeert Yuki zich te wreken door haar grote zus alles af te nemen, inclusief haar echtgenoot.

De laatste aflvering duurt opnieuw 75 minuten. Yuki is bij toeval achter de identiteit van de dader geraakt en neemt daarom contact op met Asako, de moeder van het slachtoffer. Onmiddellijk nadat ze de naam van de dader heeft onthuld, wordt duidelijk dat de moord iets te maken moet hebben met een dramatische gebeurtenis uit het leven van Asako: ook zij zal boete moeten doen om met zichzelf in het reine te komen.

Verwacht geen rechttoe, rechtaan thriller in de Amerikaanse of zelfs Zweedse traditie. Alles voelt zéér Japans aan, het acteerwerk is ingetogen, de cameravoering is beheerst en de vormgeving bijna minimalistisch. Desondanks (of misschien wel mede daardoor) word je als kijker de serie binnen gezogen: wie één aflevering bekijkt is verkocht en wil zo snel mogelijk de complete serie afwerken. Naast het Franse Les Revenants is dit de meest fascinerende TV-serie van de afgelopen jaren.

Noot:

* De regisseur, Kiyoshi Kurosawa, is geen familie van de legendarische regisseur Akira Kurosawa

7.5 8 8 7 7.5