Beatrix, Oranje onder Vuur

Beatrix, Oranje onder Vuur is een vierdelige televisiereeks over het leven van Koningin Beatrix. Het is de opvolger van de reeks Bernhard, Schavuit van Oranje. De serie begint met de gebeurtenissen op koninginnendag 2009: een gestoorde man rijdt in op het publiek in een poging een aanslag te plegen op de leden van het koninklijk huis. Vanaf deze gebeurtenis springt het scenario, net als in Schavuit van Oranje (het is opnieuw van de hand van thrillerauteur Tomas Ross) heen en weer in de tijd.

We zien hoe de jonge Beatrix verliefd wordt op een Duitse jongeman genaamd Claus van Amsberg en de relatie met hem doorzet, ook al is het Nederlandse volk niet blij met haar keuze.
Een tweede verhaallijn vertelt haar conflicten met haar zus, de lichtzinnige Irene. Zus Irene treedt in het huwelijk met een Spaanse edelman uit het huis van Bourbon, Carlos Hugo, een man met een nogal bedenkelijke politieke achtergrond, en bekeert zich tot het Rooms-katholicisme. Uiteindelijk komt Beatrix ook in botsing met de dochter van Irene, Margarita, en haar echtgenoot Edwin de Roy van Zuydenwijn. De derde verhaallijn beschrijft haar verhouding met haar oudste zoon en troonopvolger Willem Alexander en diens vrouw Maxima.

De gebeurtenissen worden opgehangen aan haar relatie met de verschillende ministers die Nederland tijdens haar ambtsperiode hebben bestuurd: Van Agt, Lubbers, Kok en Balkenende (Rutte blijft buiten beeld, wel krijgen we Wilders even te zien). Telkens zijn er problemen (met haar vader, met andere familieleden, met vriendinnen en/of echtgenoten van haar zoons) die het Koningshuis in gevaar brengen.

De oudere Beatrix wordt gespeeld door Willeke van Ammelrooy, die sterk op de koningin lijkt en goede kritieken kreeg voor haar rol. Ook Mara van Vlijmen is erg goed als de jonge Beatrix, al heeft zij een totaal andere fysiek dan de koningin tijdens haar jeugd. De andere rollen zijn wat wisselend, en datzelfde kan worden gezegd van de serie. Sommige incidenten worden slechts in het voorbijgaan behandeld, andere (met name haar meningsverschillen met Willem Alexander) ellenlang uitgemolken.

Ik had wat meer vuur verwacht van de ontmoetingen met Geert Wilders en Dries van Agt. Het is bekend dat Beatrix beide mannen haatte, Van Agt wellicht nog meer dan Wilders (ze vond Van Agt naar het schijnt een vreselijke huichelaar). In de serie lijkt het allemaal wel mee te vallen. Het scenario zit handig in elkaar, maar ik had de indruk dat Ross beter op dreef was in Schavuit van Oranje. De koningin lijkt hem veel minder te inspireren dan Prins Bernhard, en daardoor valt hij in het scenario diverse keren terug op nogal smakeloze ouwewijvenpraat, zoals de scène waarin een jonge Beatrix stiekem het huis uitsluipt en seksuele avontuurtjes beleeft in het studentenmilieu.

7 6 5 6

- Bernhard, Schavuit van Oranje (serie / drama : 7)
- Scott & Bailey (serie : 7.5)