Diamonds are Forever

In On her Majesty’s Secret Service had de Australiër George Lazenby de rol van James Bond overgenomen van Sean Connery. Omdat niemand echt tevreden was met Lazenby, werd Connery gesmeekt om voor één keer terug te keren als 007. Connery gaf uiteindelijk zijn fiat, maar hij was duidelijk, wat hem betreft was het: één keer en daarna nooit meer. Toch zou hij 12 jaar later opnieuw als Bond optreden in (let op de titel) Never say never again.

Diamonds are Forever

Diamonds are Forever begint met een kort filmpje waarin Bond wraak neemt op Blofeld, die in de vorige film (met Lazenby) zijn echtgenote heeft vermoord. Daarna wordt de aandacht verplaatst naar de internationale smokkel in diamanten. Een smokkelaarsbende dreigt de wereldmarkt te ontwrichten, en er worden in opdracht moorden gepleegd op mensen binnen de sector. Bond reist incognito af naar Amsterdam om contact op te nemen met Tiffany Case, een spil in circuit. Natuurlijk is Tiffany een aantrekkelijke dame, en natuurlijk valt ze voor Bond, en natuurlijk keert ook Blofeld nog in het verhaal terug. In You only Live Twice leefde Bond twee keer, in Diamonds are Forever is dat Blofeld …

De film lijkt vaak meer op een doordeweekse aflevering van The Saint dan op een echte Bondfilm. Er zijn nauwelijks grote stunts en verder is er een scène met moonbuggy’s die veel wegheeft van een parodie op de klassieke Bondactie. Pas in het laatste halfuur, als Blofeld uit de as is verrezen, en er weer geweldige plannen worden ontvouwd om de wereld naar de verdommenis te helpen, begint het een beetje bekend te klinken. Dit is dus een ingetogen Bond, maar de film kabbelt aangenaam voort en is zeker niet saai. Met Jill St. John heeft Connery een tegenspeelster die niet alleen aantrekkelijk is (zie grote foto), maar die ook nog een beetje kan acteren, en verder heeft de film het legendarische duo Mr. Wint & Mr. Kidd, twee perfect op elkaar ingespeelde, homoseksuele huurmoordenaars (political correctness kende men nog niet in die dagen).

Andere attracties zijn Plenty O’Toole (plenty van voren), het gevaarlijke duo Bambi en Thumper, plus Miss World 1953, de Française Denise Perrier, die bijna wordt gewurgd met het bovenstukje van haar bikini. Met andere woorden: Een aangename Bond!

6.5 7 7.5 7 7

- Skyfall (actie / thriller : 8)
- Licence to Kill (actie / thriller : 7.5)