Batoru Rowaiaru (Battle Royale)

De leraar Kitano is heel erg teleurgesteld in de Japanse jeugd van tegenwoordig. Ze vertonen namelijk helemaal geen respect meer voor ouderen en hij wil ervoor zorgen dat de jongeren dit weer terug krijgen. Dit kan volgens hem maar op een manier en dat is de harde, confronterende. Kitano organiseert elk jaar een spel voor een schoolklas, waarmee zij weer respect moeten krijgen voor ouderen. Dit spel heet Battle Royale.

Het spel speelt zich af op een onbewoond eiland van zo`n 10 bij 10 kilometer. De 40 kinderen uit de schoolklas worden hier losgelaten met een klein aantal hulpmiddelen en een wapen. Deze wapens verschillen van handige bijlen en pistolen tot minder nuttige verrekijkers of vuilnisbakdeksels. Doel is om na drie dagen als enige overlevende overgebleven te zijn. Zijn er namelijk meer overlevenden, dan gaat iedereen dood. Om het spel nog wat leuker te maken heeft Kitano ook nog twee professionele killers tussen de leerlingen gezet. Veel van de leerlingen willen graag samenwerken om niet te hoeven moorden, maar er zijn ook een paar zieke geesten bij die geen problemen hebben met een klasgenootje meer of minder. Hierdoor kan niemand elkaar vertrouwen en wordt het kleine eilandje een groot slachtveld.

Deze film is beter bekend onder zijn Engelse titel Battle Royale. Ik weet niet helemaal wat dat is met Japanners, maar ze houden daar vaak van behoorlijk  zieke films maken. Vergelijk ook maar eens Ichi the Killer (2002) of de vele manga die daar uitkomt. Eerlijk gezegd houd ik er zelf ook wel van. Dat overdreven geweld komt vaak namelijk erg cartoonesk en komisch over, waardoor je vaak hard zit te lachen wanneer er weer wat bloed en ingewanden door de lucht vliegen. De sfeer van Batoru Rowaiaru is echter wel erg makaber en daardoor dus niet echt gezellig, waardoor ik me kan voorstellen dat er mensen zijn die hier niet vrolijk van worden. Ik vind Battle Royale minder dan Ichi the Killer, maar nog steeds zeker wel de moeite van het kijken waard.

7 6 7 8 6.5

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)
- Turbo Kid (actie / humor : 8.5)
- X2 (X-Men 2) (actie / fantasy : 8)
- Natural Born Killers (actie / speelfilm : 8)

012345678910

Batoru Rowaiaru (Battle Royale)
Batoru Rowaiaru (Battle Royale)
Batoru Rowaiaru (Battle Royale)
Batoru Rowaiaru (Battle Royale)

Batoru Rowaiaru (Battle Royale)

Deze film is een mix van bot geweld en drama. Gaanderweg het moorden wordt duidelijk wie een crush had op wie en hoe andere toestanden binnen de klas waren, voordat dit spel begon. Ik vond het wel grappig dat je na iedere dode in beeld ziet wie dit was en hoeveel er nog moeten! Hierdoor weet je in het begin dat er nog zo`n 40 moorden zullen plaatsvinden, waardoor de film onmogelijk nog een flop kan worden!

De moorden variëren van botte, gruwelijkhede moorden tot moord met liefdesmotief en zelfmoord. Wat Boobema vergeten te vertellen is in zijn recensie, is dat alle leerlingen een halsband om hun nek hebben die explodeert als ze hem af proberen te halen, ongein uithalen of sowieso na 3 dagen als er dan meer dan één overlevende is. Oh ja; diegene die deze film serieus gaat nemen, `het niet vindt kunnen` of het beledigend vindt, is een enorme boob.

6 4 7 8 7

- Desperado (actie : 8)
- Top 5 James Bond Films (actie / misdaad : 8)