Stille Nacht

De Nederlandse speelfilm Stille Nacht is losjes gebaseerd op de Utrechtse serieverkrachter, die sinds 1995 al zo`n tien vrouwen in en rondom Utrecht heeft verkracht. Hij is door de politie nog steeds niet gevonden en dat gegeven is het uitgangspunt van deze film. Als de verkrachter weer toeslaat, deze keer bij een studente in een stuk bos tussen het uitgaanscentrum en de universiteit, besluit een aantal meisjes zich te verenigen in een comité om meer gedaan te krijgen ter bescherming van studentes. Veel kan de universiteit echter niet voor ze betekenen. Wanneer één van hen ook slachtoffer wordt van de verkrachter besluiten de dames het heft in eigen handen te nemen en gaan ze op zoek naar de dader. Hiervoor schuwen ze het niet medestudenten te schaduwen en in te breken in allerlei huizen. De dader blijkt uiteindelijk een bekende te zijn.

Het `losjes gebaseerd` uit de eerste zin moet hier erg letterlijk worden genomen. Buiten het feit dat de Utrechtse serieverkrachter `model` heeft gestaan voor de dader in deze film, is geen enkele van de feiten op waarheid gebaseerd. De dames vinden de verkrachter terwijl hij in het echt nog steeds niet bekend is bij de politie. Bovendien speelt de film zich ook niet af in Utrecht, maar in een fictieve stad. Zoals het tegenwoordige Nederlandse speelfilms betaamt is het acteerwerk ook hier zwaar onder de maat. Vooral Liesbeth Kamerling en Victoria Koblenko moeten heel snel naar de acteerschool worden teruggeschopt, want zij bakken er daadwerkelijk helemaal niets van. Enkel Caro Lenssen weet een fatsoenlijke act de presence te geven. De gruwelijke voorspelbaarheid van het verhaal werkt op de zenuwen en ook het totaal irrationele gedrag van de hoofdpersonen strookt niet met wat mensen in het echte leven zouden doen. Waarom in hemelsnaam gaan al die wijven in hun eentje door het bos fietsen als ze weten dat die verkrachter er zit? Stille Nacht zal jonge meisjes ongetwijfeld angst aanjagen of tot extra alertheid aanzetten. Voor de normale filmkijker is er echter verdomd weinig te genieten.

5 3 5 4 4

- Bringing Out the Dead (drama / thriller : 7)
- A Few Good Men (drama / thriller : 6)