Jacob`s Ladder

Op zich kan ik me nog wel voorstellen dat mensen deze film enigszins mysterieus vinden omdat het een tijdje duurt voordat duidelijk wordt hoe het verhaal in elkaar steekt. Maar om van een mysterieuze film te spreken, nee dat zeker niet. Boobbert heeft me laatst uitgelegd hoe het verhaal precies in elkaar steekt. Jacob heeft dus heel de tijd hallucinaties, maar deze en zijn moderne belevingswereld zijn allemaal directe hallucinaties die hij in de oorlog meemaakt. Immers, op het einde van de film gaat Jacob dood en kan hij dus nooit in een modernere wereld geleefd hebben. Alles wat we heel de film zien is een grote trip ten gevolge van de door het leger toegediende drugs. Eigenlijk heb ik niet zo`n vrede met deze uitleg. Dit zou immers betekenen dat Jacob gedurende zijn trip in Vietnam zeer specifiek te zien krijgt wat zijn toekomst is. Zo duidelijk dat hij een nieuw leven heeft, nieuwe baan, een vrouw, vrienden, etc. En zelfs zo specifiek dat hij weet dat hij drugs toegediend heeft gekregen. In zijn trip komt Jacob namelijk in contact met wetenschappers die hem dit uitleggen. Het lijkt me vrij sterk dat hallucinaties van een drugstrip tot zo`n duidelijke waanbeelden kunnen leiden. Conclusie is dus dat ofwel het verhaal van Jacob`s Ladder niet klopt, ofwel dat Boobbert`s uitleg niet klopt. Voor de rest van de film kan ik me volledig vinden in de beschrijving die Yahhrrrrm hier heeft gegeven en volsta ik dus met te zeggen dat Jacob`s Ladder niet meer is dan een redelijke, maar te lang durende film.

6 6 6 6 6

- Der Name der Rose (The Name of the Rose) (thriller / drama : 8)
- Red Sparrow (thriller / drama : 6.5)
- Marnie (thriller / drama : 6)
- Misery (thriller / drama : 6)
- Psych:9 (thriller / drama : 6)

012345678910

012345678910

Jacob`s Ladder

Jacob`s Ladder

Jacob ziet vreemde dingen. Mensen die enorm snel met hun hoofd schudden (dat je een waas ziet!), auto`s die hem achtervolgen, mensen met maskers, etc. Hij is ervan overtuigd dat hij zelf niet gek is geworden. Hij denkt dat het iets te maken heeft met zijn verleden in Vietnam. Toen werd een groot deel van zijn batalion afgeslacht op een zeer vreemde dag. Hij ging er zelf toen bijna aan. In vreemde illusies en in de werkelijkheid gaat hij in paniek op zoek...

Ik zit te bedenken wat ik over deze film zal schrijven. De film heeft namelijk weinig indruk op mij gemaakt. Niet in goede en ook niet in slechte zin. Het eerste deel van de film vond ik niet zo pakkend. In het tweede deel werd het wat spannender. Ik vermaakte mij wel, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Een onvoldoende geven aan deze film zou ik echter niet terrecht vinden want hij is mooi gefilmd en zit goed in elkaar. Het is gewoon dat dit soort mysterieuze films wel vaker zijn gemaakt.

7 7 7 4 6

- The Mothman Prophecies (thriller / drama : 6)
- Play (drama / thriller : 8.5)
- Jagten (drama / thriller : 7)
- North by Northwest (thriller / avontuur : 9)
- Vertigo (thriller / misdaad : 8.5)

Hoe beoordeelt Boobers categorie thriller eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Boobers categorie drama eigenlijk?
012345678910

Jacob`s Ladder

Wat er mysterieus aan deze film moet Boobers maar eens uitleggen. Waarschijnlijk is hij tijdens de film in slaap gevallen, waardoor hij het stuk heeft gemist waarin alles wordt uitgelegd. Zo moeilijk zit het namelijk niet in elkaar. Jacob heeft hallucinaties die in de toekomst plaatsvinden. In deze hallucinaties kijkt hij terug op zijn verleden in Vietnam. Via deze toekomstbeelden komt hij er achter dat het Amerikaanse leger de soldaten drugs heeft toegediend, om van hen aggressieve vechtmachines te maken. Dat lukte aardig, maar ze zijn elkaar gaan afmaken in plaats van de vijand. De hallucinaties van Jacob zijn wel geinig om te zien. Hier had wel wat meer mee gedaan mogen worden, vooral daar er in een hoop stukken weinig tot niets gebeurt. Ook op het sub-plot van de experimenten wordt niet al te diep ingegaan. Toch duurt de film 109 minuten, wat veel te lang is voor een dergelijk simpel verhaaltje. Dat de hoofdpersoon de hele tijd al dood is, is een beetje een flauwe vondst en zal waarschijnlijk wat continuïteitsfouten tot gevolg hebben gehad. Om daar dieper op in te gaan zou ik Jacob´s Ladder nog een keer moeten kijken en daar heb ik voorlopig weinig trek in.

6 7 6 6 6

- Off Screen (drama / thriller : 7)
- Edmond (drama / thriller : 7)